Fra og med 1. januar 2025 skal data om bilers faktiske drivstofforbruk (OBFCM-data) leses av ved periodisk kontroll og meldes inn til Statens vegvesen.

Hvilke kjøretøy skal det samles inn OBFCM-data om?

Innsamlingen av data gjelder for person- og varebiler (M1 og N1), som benytter fossilt drivstoff og som er registrert første gang fra og med 1. januar 2021. Avlesningen gjelder også for hybridbiler, men ikke for biler som kun har elektrisk fremdrift.

Hva er OBFCM-data?

OBFCM-data er informasjon om den enkelte bilens faktiske drivstofforbruk i bilens levetid, samt bilens kilometerstand og understellsnummer. For ladbare hybridbiler er det i tillegg data knyttet til forbruk og kjørelengde der bilens elektriske del er benyttet.

Løsninger for innrapportering

Godkjente kontrollorgan kan benytte en godkjent dataleverandør eller Din side til å overføre avleste OBFCM-data fra et kjøretøy.

Hvilke kontrollorgan gjør avlesning?

Det er kontrollorgan 01 og 04, altså kontrollorgan som kontrollerer biler med tillatt totalvekt til og med 3 500 kg, som vil være mest aktuelle for avlesning og overføring av OBFCM-data.

Fordi det finnes noen personbiler (M1-kjøretøy) med tillatt totalvekt over 3 500 kg, er kontrollorgan med godkjenning som kontrollorgan 02 og 03 også aktuelle hvis de tilbyr kontroll av personbiler.

Kontrollorgan som bare kontrollerer elektriske kjøretøy kan søke om unntak fra kravet om utstyr for avlesning av OBFCM-data.

Kontrollorganets plikter ved innsamling av OBFCM-data

Kontrollorganet har en selvstendig plikt til å lese av og overføre OBFCM-dataene fra alle aktuelle biler, når de fremvises til periodisk kontroll. Dette gjelder ikke ved etterkontroller.

Før avlesning

Rapporteringsløsningene for periodiske kontroller vil gi kontrollorganene et varsel hvis bilen til kontroll er aktuell for avlesning.

Kontrollorganet er selv ansvarlig for at de leser av og overfører OBFCM-data riktig. De må gi bileier, eller den som fremviser bilen til kontroll, informasjon om:

  • formålet med innsamlingen av dataene
  • hvordan kontrollorganet lagrer dataene
  • bileiers rett til å reservere seg fra innsamlingen av OBFCM-data
  • bileiers rett til å få slettet avleste data

Bileier har rett til å reservere seg

Bileier, eller den som fremviser bilen til kontroll, melder til kontrollorganet om de ønsker å reservere seg. I tilfeller der eier eller den som fremviser bilen reserverer seg mot avlesning, skal Statens vegvesen ikke ha noen melding fra kontrollorganet om dette.
Kontrollorganet er selv ansvarlig for at OBFCM-data ikke leses av når bileier eller den som fremviser bilen reserverer seg fra det.

Etter avlesning

Kontrollorganet skal behandle OBFCM-data i tråd med personvernlovgivingen og slette avleste data så snart de er overført til Statens vegvesen. Dette er kontrollorganets eget ansvar. Det skal aldri lagres data lengre enn det som er nødvendig. Det er derfor anbefalt å rapportere OBFCM-data fra biler løpende og også slette dataene løpende, når de er registrert mottatt av Statens vegvesen.

Kontrollorganet skal ikke bruke avleste data til noe annet enn å overføre dem til Statens vegvesen. Bileier kan få opplysninger om de avleste dataene, hvis bileieren er interessert i dette.

Kontrollorganet må ha full oversikt over hvordan de behandler OBFCM-data og sørge for at personopplysningsloven følges. Kontrollorganet må selv sørge for å ha nødvendige prosedyrer og rutiner på plass for å sikre at kravene til innsamlingen av OBFCM-data overholdes.

Hvis bileier ønsker at overførte OBFCM-data skal slettes

Hvis bileier vil at OBFCM-data som er overført til Statens vegvesen skal slettes, må bileier ta kontakt med Statens vegvesen med informasjon om hvilket kjøretøy det gjelder og kontrollorganets godkjenningsnummer, før dataene er overført til EU-kommisjonen.

Statens vegvesen rapporterer mottatte data til EU-kommisjonen innen 1. april året etter.

Feil ved overføring av data

Hvis overføringen av OBFCM-data til Statens vegvesen feiler, må dere ta kontakt med dataleverandøren for å finne ut hva som er feil og eventuelt når feilen ved innrapporteringssystemet skal være rettet. Avleste OBFCM-data må overføres når feilen er rettet.

Lagring og sletting av OBFCM-data

Kontrollorganene, leverandører av OBD-diagnoseutstyr og involverte dataleverandører kan bare lagre OBFCM-data frem til disse er oversendt og mottatt av Statens vegvesen. Kontrollorgan og involverte leverandører kan ikke bruke dataene utover dette formålet. Det vil si at når dataene er oversendt og mottatt av Statens vegvesen, skal de slettes.

Hvis bileier eller den som fremviser kjøretøyet ønsker å se OBFCM-data som er registrert i bilen sin, kan dataene vises på deres faktura, eller liknende.

Kontrollorgan og deres leverandører av OBD-diagnoseutstyr, og involverte dataleverandører, må ha systemer og rutiner som sikrer at sletting blir gjennomført.

Statens vegvesen kan bare lagre OBFCM-data inntil de er rapportert til EU-kommisjonen.

EU-kommisjonen kan lagre dataene i inntil 20 år, som grunnlag for statistikk. Deres formål med statistikken er å følge opp bilfabrikantene og forskjeller i bilenes faktisk drivstofforbruk og tilsvarende typegodskjenningsverdier over tid.

Hvorfor skal EU-kommisjonen ha OBFCM-data?

Gjennom statistikkgrunnlaget som samles inn skal EU identifisere forskjeller mellom bilenes virkelige drivstofforbruk og tilsvarende opplysninger om bilenes forbruk i typegodkjenningene, og hvordan dette utvikles over tid. Dette er en form for markedstilsyn med krav rettet mot bilfabrikantene. EU-kommisjonen gjør dette for å undersøke hvordan fabrikantene ligger an i å nå sine reduksjonsmål og også dele informasjon om sine funn.

Fabrikantene har krav om å nå ulike mål for reduksjon av CO2-utslipp som er stilt til nye person- og varebiler registrert i Europa. EU-kommisjonen er derfor avhengig av statistikkgrunnlag på faktisk drivstofforbruk gjennom overvåkning og rapportering av data fra nye person- og varebiler for å kunne følge med på hvordan fabrikantene ligger an i å nå sine reduksjonsmål.

Innsamlingen av OBFCM-data ved periodisk kontroll er bestemt gjennom EU-forordning (EU)2021/391.