Eksportere kjøretøy ut av Norge
Når et kjøretøy skal eksporteres ut av Norge er det flere ting selger og den som skal eksportere må passe på. Både før og etter kjøretøyet forlater Norge.
Før kjøretøyet forlater Norge
Vi anbefaler at eierskifte gjennomføres før kjøretøyet forlater Norge eller overleveres til ny eier i utlandet. Hvordan eierskifte gjennomføres er avhengig av om ny eier har norsk ID-nummer eller ikke.
Husk at forsikring opphører når kjøretøyet skifter eier eller når kjøretøyet blir avregistrert. Det er ikke lov å kjøre med et avregistrert kjøretøy eller uten forsikring. Les mer om krav til forsikring lengre ned på denne siden.
Etter at kjøretøyet har forlatt Norge
Fjern kjøretøyet fra listen over dine kjøretøy
Hvis eierskifte ikke ble gjennomført før kjøretøyet forlot Norge, vil kjøretøyet bli stående på listen over kjøretøy som du eier. Når kjøretøyet får status som utført fra Norge vil det forsvinne fra listen. Hvordan dette gjøres kommer an på hvilket land kjøretøyet blir registrert i. Se informasjon om dette under «Eksport til EU/EØS-land» eller «Eksport utenfor Europa» på denne siden.
Krav til vognkort for registrering i mottakerlandet
Hvis du skal registrere kjøretøyet i utlandet, må du levere inn de originale vognkortene i mottakerlandet.
Hvis du tidligere har mottatt vognkort i ditt navn, og fortsatt står som siste registrerte eier, kan du bestille nye vognkort ved behov.
Hvis vognkort del 2 mangler, kan EU/EØS-medlemsland likevel godkjenne kjøretøyet for registrering i landet. Merk at det er opp til hvert enkelt medlemsland om de ønsker å registrere kjøretøy uten vognkort del 2. Du bør ta kontakt med myndighetene i det aktuelle landet for å undersøke hva de krever.
Om kjøring og forsikring i utlandet
Hvis du skal bruke kjøretøyet i utlandet, må du sette deg inn i lover og regler i det aktuelle landet. Norske prøveskilt kan brukes i Sverige, Danmark og Finland. Hvis du har personlige skilt, anbefaler vi at du bytter til bilens ordinære skilt.
Vi minner om at du må ha forsikring på kjøretøyet når det er registrert. Om du mangler forsikring må du betale et gebyr for hver dag kjøretøyet er uforsikret.
Eksport til EU/EØS-land
Statens vegvesen får jevnlig en oversikt fra utenlandske registreringsmyndigheter over kjøretøy som tidligere er registrert i Norge, og som blir registrert i andre EU/EØS-land. Disse kjøretøyene får status som utført fra Norge.
Hvis du ønsker at kjøretøyet skal få status «utført» raskere, kan du sende oss en kopi av registreringsbeviset eller annen dokumentasjon som bekrefter fortolling/innførsel til mottakerland i Europa. Denne dokumentasjonen må være utstedt av utenlandsk myndighet, bekrefte registrering eller fortolling/innførsel med dato. I tillegg må understellsnummeret til kjøretøyet komme tydelig frem i dokumentasjonen.
Eksport utenfor Europa
Norge har ingen internasjonale avtaler som sikrer at kjøretøyet automatisk blir markert som utført i det norske Kjøretøyregisteret ved registrering utenfor EU/EØS-land. Derfor må du selv sende inn en kopi av registreringsbeviset eller annen dokumentasjon som bekrefter fortolling eller innførsel til mottakerlandet i Nord-Amerika, Sør-Amerika, Asia, Afrika eller Oseania.
Dokumentasjonen må være utstedt av utenlandsk myndighet og inneholde bekreftelse på registrering eller datostemplet fortolling/innførsel, med tydelig angivelse av understellsnummeret til kjøretøyet.
Regelverk
Se hvilke krav til eksport Tolletaten, Skatteetaten og andre instanser har.
- Se om du har rett på å få refusjon på deler av engangsavgiften, på nettsidene til Skatteetaten.
- Les mer om krav til tolldeklarasjon på nettsidene til Tolletaten.
- Les mer om eksportregler for kjøretøy som kan anses som avfall/vrak, på nettsidene til Miljødirektoratet.
- Er kjøretøyet produsert før 1950? Les mer på nettsidene til Teknisk museum.
- Skal du eksportere militære kjøretøy? Les mer på nettsidene til Utenriksdepartementet.