Når et kjøretøy skal eksporteres ut av Norge er det flere ting selger og den som skal eksportere må passe på. Både før og etter kjøretøyet forlater Norge.

Før kjøretøyet forlater Norge

Vi anbefaler at eierskifte gjennomføres før kjøretøyet forlater Norge eller overleveres til ny eier i utlandet. Hvordan eierskifte gjennomføres er avhengig av om ny eier har norsk ID-nummer eller ikke. 

Husk at forsikring opphører når kjøretøyet skifter eier eller når kjøretøyet blir avregistrert. Det er ikke lov å kjøre med et avregistrert kjøretøy eller uten forsikring. Les mer om krav til forsikring lengre ned på denne siden.

Etter at kjøretøyet har forlatt Norge

Fjern kjøretøyet fra listen over dine kjøretøy

Hvis eierskifte ikke ble gjennomført før kjøretøyet forlot Norge, vil kjøretøyet bli stående på listen over kjøretøy som du eier. Når kjøretøyet får status som utført fra Norge vil det forsvinne fra listen. Hvordan dette gjøres kommer an på hvilket land kjøretøyet blir registrert i. Se informasjon om dette under «Eksport til EU/EØS-land» eller «Eksport utenfor Europa» på denne siden.

Krav til vognkort for registrering i mottakerlandet

Hvis du skal registrere kjøretøyet i utlandet, må du levere inn de originale vognkortene i mottakerlandet.

Hvis du tidligere har mottatt vognkort i ditt navn, og fortsatt står som siste registrerte eier, kan du bestille nye vognkort ved behov.

Hvis vognkort del 2 mangler, kan EU/EØS-medlemsland likevel godkjenne kjøretøyet for registrering i landet. Merk at det er opp til hvert enkelt medlemsland om de ønsker å registrere kjøretøy uten vognkort del 2. Du bør ta kontakt med myndighetene i det aktuelle landet for å undersøke hva de krever.

Om kjøring og forsikring i utlandet

Hvis du skal bruke kjøretøyet i utlandet, må du sette deg inn i lover og regler i det aktuelle landet. Norske prøveskilt kan brukes i Sverige, Danmark og Finland. Hvis du har personlige skilt, anbefaler vi at du bytter til bilens ordinære skilt.

Vi minner om at du må ha forsikring på kjøretøyet når det er registrert. Om du mangler forsikring må du betale et gebyr for hver dag kjøretøyet er uforsikret.

Eksport til EU/EØS-land

Statens vegvesen får jevnlig en oversikt fra utenlandske registreringsmyndigheter over kjøretøy som tidligere er registrert i Norge, og som blir registrert i andre EU/EØS-land. Disse kjøretøyene får status som utført fra Norge.

Hvis du ønsker at kjøretøyet skal få status «utført» raskere, kan du sende oss en kopi av registreringsbeviset eller annen dokumentasjon som bekrefter fortolling/innførsel til mottakerland i Europa. Denne dokumentasjonen må være utstedt av utenlandsk myndighet, bekrefte registrering eller fortolling/innførsel med dato. I tillegg må understellsnummeret til kjøretøyet komme tydelig frem i dokumentasjonen.

Eksport utenfor Europa

Norge har ingen internasjonale avtaler som sikrer at kjøretøyet automatisk blir markert som utført i det norske Kjøretøyregisteret ved registrering utenfor EU/EØS-land. Derfor må du selv sende inn en kopi av registreringsbeviset eller annen dokumentasjon som bekrefter fortolling eller innførsel til mottakerlandet i Nord-Amerika, Sør-Amerika, Asia, Afrika eller Oseania.

Dokumentasjonen må være utstedt av utenlandsk myndighet og inneholde bekreftelse på registrering eller datostemplet fortolling/innførsel, med tydelig angivelse av understellsnummeret til kjøretøyet.

Regelverk

Se hvilke krav til eksport Tolletaten, Skatteetaten og andre instanser har.