Kontroll av fartsskriver
Det er Statens vegvesen og Politiet som kontrollerer kjøre- og hviletid i Norge.
Kontroll ute på vegen og i transportbedriftene er blitt mer effektiv ved at det er tatt i bruk elektroniske hjelpemidler, som for eksempel bærbar PC. Det er mulig å koble en PC direkte til fartsskriveren (skriverenheten) i bilen eller lese av innholdet i sjåførkortet gjennom bruk av en spesiell kortleser. Dermed vil de aktuelle data kunne behandles effektivt i egne programmer.
Statens vegvesen har utviklet et kontrollsystem, som har effektivisert all kontrollvirksomhet ute i trafikken. Gjennom bruk av små håndterminaler som har direkte kommunikasjon med sentrale databaser (VaDis). Både fartsskriverutstyret og -kortene er utstyrt med elektroniske nøkler og sertifikater, som sikrer at det i praksis vil være nærmest umulig å bruke utstyr som ikke er godkjent eller å manipulere de registrerte data.
Fartsskriveren i kjøretøyet vil registrere kjøretøyets aktivitet de siste 365 dagene innen følgende områder:
- Kjøre- og hviletiden til alle sjåførene som har brukt sjåførkort og som har kjørt kjøretøyet
- Hvilke sjåfører som har kjørt, forutsatt at sjåførene har brukt sjåførkort
- Om kjøretøyet er brukt uten at det er satt inn et sjåførkort
- Hastigheten som kjøretøyet har hatt de siste 24 timene
- Alle hendelser hvor kjøretøyer har gått raskere enn hastighetsbegrensningene skulle tilsi
- Sted (land) for start og stopp for hver tur
- Kilometerstand for start og stopp på hver tur
- Manuelt registrerte data, i henhold til 1360/2002/EF
- Bruk av sjåførkort, kontrollkort, verkstedkort og bedriftskort
- Justering av klokka
- Strømbrudd eller andre uregelmessigheter
For å utføre kontroll av kjøre- og hviletid med digital fartsskriver, må kontrolløren ha kontrollkort. For å få kontrollkort må kontrolløren gjennomgå nødvendig opplæring og deretter søke om kontrollkort på en av Statens vegvesens trafikkstasjoner.
Sjåførkortet vil lagre data om følgende hendelser i minst de siste 28 dagene:
- Kjøre- og hviletidene til kortets bruker
- Hvilken bedrift sjåføren har kjørt for
- Hvilket kjøretøy som sjåføren har kjørt til enhver tid
- Sted (land) for start og stopp for hver tur
- Kilometerstand for det aktuelle kjøretøyet når sjåførkortet blir satt inn og tatt ut
- Enkelte manuelt registrerte data