Teknisk bakgrunn er nødvendig
Benjamin har bakgrunn som lastebilmekaniker. Du må ha teknisk utdannelse for å jobbe i utekontrollen, men du må ikke nødvendigvis være lastebilmekaniker slik som Benjamin.
– Vi har et godt utdannings- og kurstilbud som du må gjennom før du kan arbeide selvstendig. Dessuten har du alltid gode kolleger rundt deg som du kan spørre om råd.
– Vi må bruke alle sanser når vi kontrollerer kjøretøyene. Noen ganger kan vi reagere på lyder, for eksempel fra trykkluftssystem med lekkasje, eller det kan lukte svidd eller brent et sted det ikke skal lukte slik.
Utekontrollørene i Statens vegvesen har også en rekke digitale hjelpemidler. Når lastebilene kommer inn på kontrollplassen, vet kontrollørene allerede ganske mye om det aktuelle kjøretøyet.
– Vi vet om dette er et kjøretøy det har vært feil på tidligere, eller om det er noe annet som gjør at det kan være lurt å ta en ekstra sjekk. Målet er at vi skal plukke ut de kjøretøyene der det er størst sannsynlighet for å finne feil, og at de som har alt i orden, skal få kjøre uforstyrret videre, sier Benjamin.
Møter mennesker
– Noe av det jeg liker best med denne jobben, er at man treffer mye forskjellige folk. Ikke alle er like glade for å bli kontrollert, men det hjelper å møte alle folk med et smil. I noen tilfeller er det litt språkutfordringer, men man kommer langt med engelsk og litt gestikulering, sier Benjamin.
I tillegg til teknisk bakgrunn er det er forutsetning at du kjenner til aktuelle lover og regler. Dette får du opplæring i, men du må stadig oppdatere deg.
– Jeg slår ofte opp i Lovdata. Ellers er vi alltid flere på jobb sammen, så vi kan spørre og støtte hverandre hvis vi er usikre på noe. Det er viktig at vi behandler folk mest mulig likt, samtidig er enhver kontrollsituasjon ulik og må behandles individuelt, forteller Benjamin.