Artikkelen er frå 2021, og innhaldet kan vere utdatert.

En av landets tøffeste ferjestrekninger blir utslippsfri når Bognes - Lødingen får elektriske ferjer.

elferje, Nordland, Bognes - Lødingen
Ferjesambandet mellom Bognes (bildet) og Lødingen skal drives med nullutslippsteknologi. Foto: Statens vegvesen

I dag markeres milepælen med underskriving av kontrakten mellom Statens vegvesen og Torghatten Nord på 1,6 milliarder kroner. Kontrakten gjelder i ti år fra 1. januar 2024.

Innkjøpsmakt til omstilling

– Det er ikke lenge siden mange ville sagt at det ikke var mulig å drifte elektrisk ferje på en så lang og krevende strekning, men nå gjør vi det! Det grønne skiftet i ferjedriften er et resultat av at Statens vegvesen bruker sin innkjøpsmakt, samtidig som rederiene tar utfordringene, sier divisjonsdirektør Bjørn Laksforsmo i Statens vegvesen.

Fra sitt kontor i Tromsø har han det øverste ansvaret for landets 16 riksvegferjesamband. Av disse ligger fire i Nord-Norge; og snart er alle miljøvennlige. 

Nå er det snakk om ferjesambandet Bognes – Lødingen, som krysser Vestfjorden på riksveg 85 i Nordland.Torghatten Nord skal drifte sambandet de neste ti årene, og i dag ble kontrakten signert i Tromsø.

Ombygging og nybygg

Torghatten Nord er et selskap i Torghatten-konsernet, og skal være operatør på ferjesambandet i 10 nye år framover.

– Grønn teknologi og bærekraft er et satsingsområde for oss og hele konsernet. Jeg er svært fornøyd med at vi har landet kontrakten og kan fortsette driften av det mest trafikkerte ferjesambandet i Nord-Norge, sier adm. direktør Torkild Torkildsen i Torghatten Nord.

– Overgang til helelektriske ferjer er en viktig del av det grønne skiftet i vår bransje og vi ser fram til å drive Lødingen – Bognes med en kombinasjon av nybygg og ombygde eksisterende ferjer, legger han til.

I tillegg til at de nye hovedferjene skal drives med nullutslippsteknologi, økes både kapasiteten og frekvensen i sambandet.

Blant annet vil sommersesongen forlenges med fire uker, slik at det vil være tre fartøy i sambandet fra juni og ut august. Sommerfartøyet er også større enn det som brukes i dag.

elferje, Bognes - Lødingen, det grønne skiftet
Divisjonsdirektør Bjørn Laksforsmo (til venstre) i Statens vegvesen signerte kontrakten sammen med adm. direktør Torkild Torkildsen i Torghatten Nord. På storskjerm prosjektleder Siri Rennestraum Raknes fra ferjeavdelingen i Statens vegvesen. Foto: Statens vegvesen

Fire konkurrenter

Kontrakten gjelder for ti år, fra 2024 - 2033. Det var fire store rederier som deltok i konkurransen, hvor Torghatten Nord leverte et tilbud på 1.535.282.000 kroner.

Norled AS leverte det nest laveste tilbudet på 1.593.395.895 kroner, deretter fulgte Fjord1 ASA med 1.667.938.089, mens Boreal Sjø AS lå høyest med sitt tilbud på 2.048.425.000 kroner. 

Klimavennlig i Nord-Norge

Snart er alle riksvegferjene i Nord-Norge klimavennlige.

Tidligere i år signerte Statens vegvesen kontrakt med Fjord1 for nullutslippsferjer på sambandene Bognes – Skarberget på E6 og Drag – Kjøpsvik på rv. 827.

Senere kommer også Bodø – Røst – Værøy – Moskenes på rv. 80, hvor nyskapende hydrogenteknologi vil bli tatt i bruk i større grad enn noen gang tidligere.

Slik er vår ferje-innovasjon

Les mer om Statens vegvesens satsing på innovasjon i ferjedriften her:

Digital og automatisert drift på Lavik-Oppedal om få år?

Verdens første hydrogenferje ble Ship of the year

Aktuelt for fylke: Nordland