Pressevakt vegdirektoratet
- Telefon:
- 902 68 143
- E-post:
Vegdirektøren vil kombinere god framkommelighet med mindre naturinngrep. Det kan vi oppnå ved å myke opp regelverket for veibygging.
– Vi skal gjenbruke det vi har og bygge nytt der vi må. Statens vegvesen vil ha mest mulig ut av ressursene, og dermed bygge med et så lite fotavtrykk som mulig, sier vegdirektør Ingrid Dahl Hovland.
– Våre forslag innebærer å kombinere god framkommelighet med mindre naturinngrep. Det kan vi oppnå ved å myke opp regelverket. Derfor har vi sendt over et forslag til Samferdselsdepartementet der veinormalene åpner for at motorveier kan bygges også for 90 km/t og 100 km/t, sier vegdirektøren.
Veibyggere bør ha større fleksibilitet i valg av veistandard. Det vil bidra til mer gjenbruk av gammel vei når det bygges nytt. Gjenbruk av eksisterende veilinje har ulemper mens veien bygges, men vil i mange tilfeller redusere terrenginngrepene. Det er også et bidrag til å redusere kostnader og gi økt bærekraft. Det er i de enkelte prosjektene det kan gjøres gode valg som ivaretar dette.
Statens vegvesen er opptatt av kostnader. I forarbeidet til Nasjonal transportplan, som ble lagt fram i fjor vår, reduserte Vegvesenet kostnadene med 50 milliarder kroner, eller om lag 17 prosent. Dette gir større nytte for de som bruker veien og for samfunnet som helhet.
En ny vei må alltid bygges med høy trafikksikkerhetsstandard, og det skal tas hensyn til at strekninger bør ha en sammenhengende standard. Det er lite gunstig for trafikanten med for mange vekslinger mellom to- og firefeltsveier.
Motorveier med 110 km/t må ha en rettere linjeføring enn veier med lavere fartsgrense. En vei som bygges for 90 km/t og 100 km/t kan enklere tilpasses terrenget. En slik vei er ikke nødvendigvis smalere, men gir bedre muligheter for å spare viktige naturområder, påpeker Vegvesenet.
Det fremgår av utredningen at en tofelts vei med forbikjøringsfelt vil ha god kapasitet og sikkerhet med en trafikk opptil 15.000 biler i døgnet. En slik vei bygges for 90 km/t.
Illustrasjon av innslagspunkt for de ulike veiklassene:
Oppdraget fra Samferdselsdepartementet
Statens vegvesen fikk i oppdrag å vurdere endringer i veinormalene for motorveier for å oppnå:
Dette er vegnormalene
Vegnormalene er et styringsverktøy som gir krav til utforming og dimensjonering av alle offentlige veier. https://www.vegvesen.no/fag/publikasjoner/handboker/vegnormalene/
Riksveiene i Norge
Riksveiene og europaveiene i Norge har en utstrekning på 10.500 km. Norge har:
Bredden på nybygde veier