Artikkelen er over eitt år gammal, og innhaldet kan vere utdatert.

Utslippsfrie plenklippere gjør Statens vegvesens grøntanlegg i Stavanger og Sandnes enda grønnere.

– I alle våre driftskontrakter er det et miljøregnskap, som en del av Vegvesenets mål om å halvere klimagassutslippene på alle våre prosjekter innen 2030. De utslippsfrie maskinene vi nå bruker for å stelle våre grøntanlegg ved Eiganestunnelen, Madlaveien og Hove bidrar til det, sier prosjektleder Tor Skårland i Statens vegvesen.

Utslippsfri, elektrisk plenklipper i bruk i Stavanger. Foto: Statens vegvesen
Utslippsfri, elektrisk plenklipper i bruk i Stavanger. Foto: Statens vegvesen Foto: Statens vegvesen

Roser entreprenørene

Hovedentreprenør på Stavanger-kontrakten er Risa AS.

– Det er en av deres underentreprenører, Nærbø-firmaet Bjørns Hage & Anlegg, som har kjøpt inn dette utslippsfrie anleggsutstyret. Godt samarbeid med entreprenørene er avgjørende for å nå våre klimamål, legger Skårland til.

I tillegg til klimagevinsten, bidrar de elektriske plenklipperne også til å gjøre entreprenørenes sikkerhet enda bedre.

– I stedet for selv å kjøre for eksempel på portalen over Eiganestunnelen, fjernstyrer nå arbeiderne nå klipperne med joystick.

Tar teknologien enda et skritt videre

På sikt er målet å bruke tilsvarendre utslippsfrie, fjernstyrte, elektriske plenklippere i hele kontraktsområdet. Dette omfatter kommunene Stavanger, Strand, Hjelmeland, Randaberg, Sandnes, Sola, Gjesdal, Bjerkreim, Eigersund, Lund og Flekkefjord.

– I tillegg har vi bestilt 100 prosent selvgående plenklippere, også disse utslippsfrie, som vi tar i bruk etterhvert. Da får vi tatt teknologien enda et skritt videre, og bidrar til at Statens vegvesen fortsetter vår tradisjon med å ta i bruk ny teknologi for å kunne utføre vårt samfunnsoppdrag på en enda bedre måte, til beste for klimaet, samfunnet og trafikantene, sier Skårland.

Kontaktperson: Tor Skårland, e-post tor.skarland@vegvesen.no, telefon 90113803

Aktuelt for fylke: Rogaland