Samarbeid om geologi kan spare veg-millioner
En fornyet avtale mellom Statens vegvesen og Norges Geologiske Undersøkelse (NGU) vil gi bedre, tryggere og rimeligere veger.
Fungerende direktør Kari Bostad i NGU og vegdirektør Ingrid Dahl Hovland mener avtalen mellom Vegvesenet og NGU gjør vegnettet i Norge tryggere. (Foto: Kjell Inge Davik/Statens vegvesen)
Det sier utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik i Statens vegvesen og fungerende direktør Kari R. Bostad i NGU.
De to statlige etatene har inngått en fornyet samarbeidsavtale.
Målet er å bruke den geologiske kompetansen i Norge på en enda bedre måte.
Krevende å bygge
Det er krevende å bygge og utbedre nye og gamle veger i Norge.
- Vi har stor nytte av NGUs geologiske kart, data og kunnskap. Samtidig kan vi bli flinkere til å trekke inn de geologiske ekspertene når vi planlegger store og små vegprosjekt, sier Davik.
Gode geologiske kart, data og ikke minst kunnskap, gjør det lettere å unngå uforutsette og krevende geologiske områder i vegprosjekt.
- Overraskelser i bakken kan bli kostbare når vi skal bygge tunneler, veger og bruer. Riktig geologisk kunnskap til rett tid i vegplanleggingen er en god investering for samfunnet, sier Davik.
NGU mener avtalen med Vegvesenet gjør det enklere å komme tidligere med i vegplanleggingen.
- Riktig geologiske kunnskap til rett tid er viktig for at Vegvesenet og andre byggherrer ikke starter byggingen for tidlig. Det kan raskt gjøre vegprosjektet dyrere, sier NGU-direktøren.
Her er avtalen
Den nye avtalen mellom NGU og Vegvesenet ar fire hovedområder:
- Berggrunn, løsmasser og vegprosjekt
- Georelatert naturfare
- Miljøgeologi
- Ressursgeologi
Vegvesenet har flere laboratorier som NGU vil bruke i forskningsarbeidet. De har også en borerigg, som vil være nyttig i dette arbeidet.
- Et mer krevende klima vil øke sjansen for flere skred på og langs veg i framtiden. Det har aldri vært så viktig som nå å være god på grunn, sier Davik og Bostad.