Høring: Vegnormal med nytt dimensjoneringssystem og styrking av bærekraft
I en ny revisjon av vegnormalene innføres et nytt dimensjoneringssystem for vegoverbygningen, og bærekraft og klimatilpasning styrkes.
Forslaget er på høring med frist 14. mars.
Reglene i vegnormal 200 angår all planlegging, dimensjonering og oppbygging av offentlige veier.
Nå skal disse reglene tilpasses mer bruk av gjenbruksmaterialer både i vegoverbygningen og i sideterrenget. Ett av målene er å gjenbruke mer av topplaget som graves bort som vekstjord.
- Dette er en ressurs som kan gjenbrukes. Vi ønsker å bidra til mer biologisk mangfold og redusere skadene på natur når vi bygger, sier Kjell Arne Skoglund som er seksjonssjef for vegteknologi i Vegdirektoratet.
Det foreslås å innføre et nytt verktøy - kalt ERAPave PP, til bruk for å bestemme lagtykkelser og materialtyper i vegoverbygningen.
Dette er utviklet i samarbeid med Trafikverket i Sverige som en del av forskning- og utviklingsprosjekt og baserer dimensjoneringen på vegens tilstandsutvikling. Vegteknologene kan velge om de vil benytte ERAPave PP eller det eksisterende systemet med dimensjoneringstabeller og diagrammer.
Det foreslås også regler for å sikre geoteknisk stabilitet når det gjøres inngrep i terrenget. Her peker høringsdokumentet på at naturlig vannavrenning etter naturinngrep kan svekke stabiliteten.