Små droner som kun veier 249 gram, hjelper Vegvesenet å kartlegge bergskjæringenes stabilitet.

Digital inspeksjon av bergskjæringer er et pilotprosjekt for å finne ut hvordan Vegvesenet kan effektivisere inspeksjon av bergskjæringer.

– Vanligvis utføres fysiske inspeksjoner av geologer langs og i veibanen samtidig som trafikken dirigeres. Stabiliteten til berget og risiko ved skred kartlegges, forklarer geolog Halgeir Dahle fra Statens vegvesen.

foto av Halgeir Dahle og Ståle Tillerli.
Halgeir Dahle (t.v.) og Ståle Tillerli fra Statens vegvesen utfører digital inspeksjon av bergskjæringer langs E6 på Høybråten i Oslo ved hjelp av en drone. Foto: Linda Grønstad/Statens vegvesen

Sparer tid og penger med billige droner

– Vi tester nå bruk av droner som veier like lite som en potetgullpose og flyr 10 meter over veibana mens trafikken går under. Erfaringene våre hittil er svært gode! Vi inspiserer og henter data for å dokumentere tilstanden til bergskjæringene. Samtidig er dronene såpass små at de ikke sjenerer trafikantene, sier han.

– Ved fysiske inspeksjoner må Vegvesenet i enkelte tilfeller omdirigere trafikken, noe som er tid- og kostnadskrevende for både Vegvesenet og for trafikantene. Bruk av droner gjør at bergskjæringene inspiseres mens trafikken går som normalt. Dermed sparer både vi og trafikantene tid og penger, poengterer Dahle.

Pilotprosjektet ble utløst av behovet for en mer effektiv inspeksjon av bergskjæringene langs høytrafikkerte veier ved Oslo, som E6 og E18.

foto av Mohamed Mazumder
Mohamed Mazumder Foto: Statens vegvesen

– Bergskjæringer høyere enn 10 meter langs strekningen får krav til hovedinspeksjon. Tradisjonell fysisk inspeksjon er krevende fordi det er svært mye trafikk på veien. Slike inspeksjoner langs høytrafikkerte veier må utføres som nattarbeid. Nattarbeid og trafikkomlegginger er kostbart og krevende, sier byggeleder Mohamed Mazumder.

Et viktig poeng er at mange høye bergskjæringer krever at geologer må benytte høye lifter og kraner for å få oversikt. Bruk av droner krever ingen bruk av slikt utstyr. Dronene bidrar dermed til redusert fare for fallulykker.

For digital inspeksjon av 100 bergskjæringer blir innsparingen for Vegvesenet på minst 2 millioner kroner

– Det at vi slipper å sette opp bevegelige sperringer på veien betyr at trafikken kan flyte som normalt, og dermed reduseres også risikoen for påkjørsler eller andre ulykker som følge av det. I sum er dette et godt HMS-tiltak for både våre geologer og for trafikantene, sier han.

Mazumder forklarer at dersom Vegvesenet planlegger inspeksjon av en ca. 200 meter lang bergskjæring, vil digital inspeksjon koste mellom 5 000 og 10 000 kr i timebruk. En fysisk inspeksjon vil derimot koste ca. 30 000 kr pr skjæring.  Digital inspeksjon koster altså en fjerdedel av en fysisk inspeksjon.

– For digital inspeksjon av 100 bergskjæringer blir innsparingen for Vegvesenet på minst 2 millioner kroner, penger som kan brukes til økt vedlikehold av veinettet. Dessuten reduseres risikoen for personskader siden vi slipper å ha personer eller kjøretøy knyttet til aktiviteten langs veien, påpeker han.

Digital inspeksjon av bergskjæringer ved hjelp av drone

Se hvordan Statens vegvesen utfører inspeksjon av bergskjæringer langs E6 ved Høybråten i Oslo ved hjelp av drone. Video: Ingvild Ryengen-Bjerke/Statens vegvesen.

Minidronene gir presise data og dermed økt sikkerhet

En bergskjæring er et menneskeskapt inngrep i fjellgrunn lang veien, og Vegvesenets håndbøker legger føringer for hvordan bergskjæringer skal bygges, inspiseres og vedlikeholdes. Grundige risiko- og sikkerhetsanalyser ligger til grunn for arbeidet som er godkjent av Luftfartstilsynet.

– Ved droneinspeksjon er vi vanligvis to personer, den ene konsentrerer seg om å fly dronen og ta bilder, mens den andre følger med på at dronen flyr der den skal. Det er viktig at dronepiloten har god trening i å fly drone, slik at den flyr i riktig høyde, samtidig som vi får hentet inn dataene vi trenger. De lette dronene medfører liten risiko dersom de skulle «styrte», og bruk over høytrafikkert vei er godkjent av Vegvesenets droneledelse. Dronene er billige i innkjøp og gir gode nok bilder til at vi kan lage digitale 3D-modeller av skjæringene, sier Dahle.

Dahle forteller at de benytter teknikken fotogrammetri til å lage 3D-modeller av bergskjæringene. 3D-modellene gir geologene en god visuell fremstilling av bergskjæringene. Resultatene dokumenteres i en egenutviklet kartapplikasjon (dashboard) hvor alle i prosjektet kan se tilstand og 3D-modeller av bergskjæringene. Slik kan vedlikeholdet prioriteres der behovet for bergsikring er størst.

– Erfaringene våre er at dataene innhentet av dronene er presise og pålitelige, og derfor kan vi si at dronene bidrar til økt sikkerhet, sier han.

Digital hovedinspeksjon av bergskjæringer viser så gode resultater at dette kommer til å bli benyttet der fysisk inspeksjon i dagslys ikke lar seg gjennomføre på grunn av høy trafikk, avslutter Dahle.

Statens vegvesen er en av Norges største droneetater med sine 130 droner og ca. 190 dronepiloter. På kort tid har bruk av droner blitt en fullintegrert del av arbeidet vårt med å sørge for tryggere veier.