10 personer omkom i trafikken i mai. 6 av disse døde på MC. Så langt i år er 38 personer omkommet på norske veier – tre flere enn på samme tid i fjor.

Dette viser Statens vegvesens foreløpige ulykkestall.

Fem av de seks som døde i mai var i alderen 16- 29 år. 
Foto: Knut Opeide, Statens vegvesen
Fem av de seks som døde i mai var i alderen 16- 29 år. Foto: Knut Opeide, Statens vegvesen

6 av 10 omkomne i mai kjørte MC

Seks menn har så langt mistet livet i MC-ulykker i år, og en person ligger hardt skadet på sykehuset. Alle ulykkene skjedde i mai måned.

Det er oftest middelaldrende menn som omkommer på MC. Så langt i år er bildet annerledes. Fem av de seks som døde i mai var i alderen 16- 29 år.

– Vi har ingen å miste, men det oppleves ekstra tragisk når unge menn med hele livet foran seg dør i trafikken, sier Guro Ranes, leder for trafikksikkerhet i Statens vegvesen. Disse har ikke fått opparbeidet seg den erfaringen man særlig trenger når man ferdes på MC.

– Vi er opptatt av kjøreglede og sikkerhet. De fleste motorsyklister er ikke først og fremst på veien for å komme frem, men fordi de gleder seg over å kjøre sykkel. Derfor er kjørereglene om å bruke blikket smart, tilpasse farten og å plassere seg klokt, så viktige. Det er med på å redde liv. Så jobber vi også kontinuerlig med å minimere skadene ved å sikre veiene og sideterrenget, sier Ranes.

Møteulykker tar flest liv

Møteulykker tar flest liv i trafikken. Halvparten av årets ulykker er møte mellom to kjøretøy.

– Det er lett å tro at en møteulykke er der den ene bilen prøver på en forbikjøring, sier Guro Ranes. Men det handler oftere om en uoppmerksom sjåfør som kommer litt for langt til venstre og over i motgående kjørebane. Det er en grunn til at vi sier at Å kjøre er det eneste du skal gjøre, sier hun, og understreker at å ha oppmerksomheten på veien er det viktigste vi gjør for trafikksikkerheten når vi nå går inn i sommermånedene.

Ingen dødsulykker i Nordland- og Finnmark i år

Dødsulykkene fordeler seg relativt jevnt utover landet, men et lyspunkt er at det hittil i år ikke har omkommet noen i trafikken i Nordland og Finnmark.

Flest ulykker har det vært i Østfold, med fem omkomne. I Akershus, Buskerud, Møre og Romsdal er det fire omkomne i hvert fylke i år.

I Innlandet, Telemark og Vestland har tre omkommet i trafikken, mens det er to omkomne i henholdsvis Agder, Rogaland og Troms. En er omkommet i Vestfold ved utgangen av mai.

Fjorårets tall er oppdaterte

31l. mai kom endelige og offisielle tall på drepte og hardt skadde i trafikken fra SSB. Det var 110 som døde og 578 som ble hardt skadet i trafikken i 2023.

- Det er en nedgang i ulykkestallene, sier Guro Ranes, men vi er langt fra den kurven som tar oss mot etappemålet om maks 350 drepte og hardt skadde der maks 50 av dem er drepte i trafikken. Vi vet at det hjelper med kampanjearbeid, kontroll og sanksjoner og tiltak på veiene, sier hun. Vi jobber sammen med andre aktører med dette, og øker innsatsen der vi kan.

Bruk blikket, tilpass farten og plasser deg klokt!

Statens vegvesen leder «MC-dugnaden», som er et samarbeid mellom flere organisasjoner for å bedre MC- sikkerheten. MC-dugnaden har utarbeidet noen viktige kjøreregler:

Bruk blikket smart

  • Skaff deg overblikk – unngå overraskelser.
  • Søk blikkontakt.
  • Se dit du skal.
  • Se alltid etter en utvei.

Tilpass farten

  • Senk farten før
  • Rekker du å stoppe?
  • Velg en fart hvor du kan oppdages.

Plasser deg klokt

  • Gjør deg synlig – ikke gjem deg.
  • Skaff deg handlingsrom – foran, bak og sideveis.
  • Kjør tydelig – vært forutsigbar.