Statens vegvesen sender nå på høring forslag om å øke tillatt totalvekt for bestemte vogntog på enkelte veier.

Hovedveiene og lastebilene har over tid utviklet seg til å tåle mer last. Nå endres også lovverket. Det betyr at samme mengden varer kan kjøres med færre turer, da ferske rapporter viser stor samfunnsøkonomisk gevinst av dette. Denne endringen kan gi 116 millioner færre kjørte km på norske veier til glede både for de som betaler for transportene og for de andre trafikantene som møter færre lastebiler på turen sin. Mindre kjøring gir lavere utslipp, færre ulykker og kortere køer.

Illustrasjonsbilde.
Illustrasjonsbilde. Foto: Bård Asle Nordbø, Statens vegvesen
  • Dette forslaget innebærer at hvert vogntog kan ta med seg mer gods på hver tur, som igjen gir færre turer. Det vil være positivt både for bedriftene, klimaet, sikkerheten og økonomien. Det er en viktig del av vårt oppdrag å legge til rette for næringslivets verdiskapning og mobiliteten for landet, sier vegdirektør Ingrid Dahl Hovland.

Forslaget gjelder 6- og 7-akslede vogntog bestående av lastebil med slepvogn. For slike vogntog foreslås tillatt totalvekt økt fra 50 til 54 tonn. Dersom vogntoget er elektrisk (nullutslipp), får vogntoget i tillegg inntil 2 tonn tilleggsvekt, for å kompensere for vekten av nullutslippsteknologien og kan kjøre med 56 tonn.

 

Betydelige samfunnsøkonomiske gevinster

På oppdrag fra Statens vegvesen har Transportøkonomisk institutt (TØI) utarbeidet to rapporter som vurderer de samfunnsøkonomiske gevinstene ved å tillate økte vekter på et utvalg kjøretøykombinasjoner generelt (TØI 1950/2023) og differansen dersom økningen forbeholdes kun nullutslippskjøretøy (TØI 2026/2024).

 

TØI har analysert effekten av hvordan økt tillatt totalvekt påvirker transportkostnader, trafikkarbeid, transportmiddelfordeling, vegslitasje, klimagassutslipp og øvrige eksterne faktorer. De finner at tiltaket kan gi betydelige samfunnsøkonomiske gevinster. Det er besparelsen i transportkostnadene som utgjør majoriteten av nytten. Ved åpning for alle lastebiler senkes transportkostnadene med hele 4 milliarder kroner hvert år, Tiltaket beregnes også både å spare liv og utslipp. Særlig positivt er det at tiltaket virker på dagens lastebiler uten å måtte vente på nyanskaffelser og at så mye av veinettet er klart.

  • Flere ønsker å øke tillatt totalvekt for enkelte typer vogntog, og det er positivt at vi nå kan sende dette forslaget på høring. Det er bra for klima og det er bra for trafikksikkerheten. Nå ønsker vi innspill på forslaget til endringer, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.

Gevinstene kan utløses av dagens kjøretøyer på dagens veier eller rettes mot klimamålet

Statens vegvesen ønsker å forbeholde noe av vekten for nullutslippskjøretøy for at ikke disse skal miste den såkalte vektkompensasjonen for vekten av nullutslippsteknologien. Det er mulig å forbeholde større deler eller hele vektøkningen til biogass og nullutslipps lastebiler. Tiltaket vil da ha raskere effekt på klimamålet, mens reduksjonen i transportkostnadene vil komme noe senere fordi nytten vil avhenge av utskiftning av dagens lastebiler. Hastigheten i utbygging av ladeinfrastruktur i hele landet må følge med.

 

Forslaget gjelder de over 40 tusen kilometer med veger som er tillatt for 60 tonn tømmertransport og ytterligere over 15 tusen kilometer med  veger som er tillatt for totalvekt 50 tonn. De siste krever at fylkeskommunene som veieiere tillater endringen.

 

Bruksklassene Bk10/42 og Bk10/56 foreslås fjernet. Endringen forutsetter at vegeierne omklassifiserer sine veger i disse bruksklassene. Det foreslås midlertidige bestemmelser som vil gjelde for veger som ikke blir omklassifisert i veglistene.