– Jammetesten gjør verden til et sikrere sted
– Det er unikt at offentlige aktører klarer å samvirke på denne måten. Det er virkelig et tegn på styrke og robusthet for staten Norge, sier vegdirektøren.
Statens vegvesen har utviklet Jammetesten i samarbeid med Norsk kommunikasjonsmyndighet, Justervesenet, Kartverket, Forsvarets forskningsinstitutt og Norsk romsenter for å forstå sårbarheter og risiko i ny teknologi inn i mer automatisert kjøring.
– Kjøretøyutviklingen går raskere og raskere. Vi har ikke bilindustri i Norge, men gjennom avtaler klart å skaffe oss innsikt og kunnskap som gir oss muligheter i utviklingen av mobilitet i Norge, utdyper vegdirektør Ingrid Dahl Hovland.
– Vi må være en medspiller
I tillegg er Jammetest en viktig arena for samarbeidspartnere innen mobilitet, noe vegdirektøren fikk bekreftet under sin deltakelse på årets test.
– 20 land og over 225 aktører deltar her. Videreutvikling av bransje og industri vil kreve nye samarbeidspartnere for å levere på samfunnssikkerhet og beredskap inn i vårt totalforsvar. Her må vi være en medspiller, sier vegdirektøren.
Sikkerthet og fremkommelighet er sentralt
Tre digitale utfordringer peker seg ut som sentrale for Statens vegvesen i dagens situasjon:
- Vi må trygge bilene på veiene. Når en bil ikke lenger har en person som styrer den, så er vi avhengige av at bilen har kontroll på hvor den er via signaler fra satellitter. Alltid.
- Posisjon, kommunikasjon og interaksjon trenger alle for å kunne bevege seg, både menneske og maskin. Står du i Paris og skal til Eiffeltårnet må du først vite hvor du er, du må ha et kart for å komme deg dit du vil, og du må orientere deg etter omgivelsene mens du navigerer mellom folk og hindringer på veien. Alt dette må bilene, flyene og båtene takle når der er automatiserte.
- Håndheving av kjøre- og hviletidsbestemmelsene utfordres. Hvis noen putter en jammer i sigarett-tenneren på en bil kan den kjøre «hur långt som helst» uten at det blir registret.
– En bil som kjører i 80 km/t beveger seg 22 meter på ett sekund. Da må vi ha stålkontroll på tiden for å ivareta trafikksikkerheten, den dagen vi kommer til at trafikken er automatisert. Feilmarginen blir nærmest ikke-eksisterende, sier Per Roald Andersen, avdelingsdirektør for transportutvikling i Statens vegvesen.
Han deltok under årets Jammetest på Andøya sammen med blant andre vegdirektøren, avdelingsdirektør for vegtransport Gry Horne Johansen og Cato Løkken, fungerende divisjonsdirektør i Drift og vedlikehold.
– Her jobber ulik kompetanse sammen på tvers av fagfelt og bakgrunn for å forstå dagens og fremtidens risikoer og sårbarheter. Dette viktig for automatisert kjøring og fremtidens mobilitetsutvikling, men også totalforsvaret og derigjennom nasjonen Norge. De forskjellige etatene ser på de alvorlige truslene samtidig, med hvert vårt blikk og fra hver vår vinkel, og deler resultatene åpent og ærlig, sier Andersen.
Kunnskap med i bagasjen hjem
Statens vegvesen legger ned en betydelig innsats i gjennomføringen, men vi er primært med for å få øke kunnskapen selv.
– Vi må forberede oss på at ting kan gå galt. Gjennom dialog med leverandører og observasjoner får vegvesenet kunnskap som tas med tilbake til divisjonene, sier dataforvalter Malin Eriksson.
Hun og et 20-talls vegvesen-ansatte har lagt bak seg en hektisk, men på alle måter givende uke i nord.
– Jammetesten bidrar til at kjøretøyene som kommer til Norge er trygge, at vi har robuste navigasjonssystemer og at vi har både en overordnet og detaljert forståelse for usikkerhetene og utfordrignene, forklarer Malin.
Flere av de eksterne deltakerne er også leverandører eller samarbeidspartere til SVV.
– Ett eksempel er vårt strategiske FoU-samarbeid med Vovlo. Da er det nyttig å dele kunnskap, data og erfaringer med nettopp Volvo på Andøya for å avdekke relevante fremtidige utfordringer, sier Malin Eriksson og avslutter med et smil:
– Jammetesten gjør verden til et litt sikrere sted å leve i.