Ny samarbeidsavtale for Miljøløftet Moss
Styringsgruppa for Miljøløftet Moss signerte i går ny samarbeidsavtale for fem nye år.
Den nye samarbeidsavtalen om felles areal- og transportutvikling i Mosseregionen skal videreføre målsetningen om å ikke øke antall bilreiser til tross for befolkningsvekst og økonomisk utvikling.
– Det er viktig at vi i felleskap finner gode samferdselsløsninger for innbyggerne i Moss, derfor ønsker vi å fortsette samarbeidet i fem nye år, sier Sindre Martinsen-Evje, fylkesordfører i Østfold og leder for styringsgruppa i Miljøløftet Moss
En attraktiv og konkurransedyktig region
Hovedmålet med samarbeidsavtalen er å gjøre Mosseregionen til en attraktiv og konkurransedyktig region. Dette skal vi oppnå ved å bruke virkemidler innen areal -og transportplanlegging som bidrar til å redusere transportbehovet og fremme bruk av miljøvennlige transportmidler. Alle partene i avtalen er enige i det operative målet om å ikke øke biltrafikken innen regionen.
– Befolkningsvekst, økonomisk utvikling og økt samhandling vil øke transportbehovene i regionen. Mosseregionen vil derfor ha fordel av en felles regional tilnærming, helhetlige løsninger og større forutsigbarhet, sier Hans Martin Asskildt, fungerende avdelingsdirektør i Transport øst.
Partene i Miljøløftet Moss består av Moss kommune, Østfold fylkeskommune, Bane NOR, Statens vegvesen og Jernbanedirektoratet i Miljøløftet.
Samarbeidsavtalen for areal og transportutvikling ble for første gang inngått 15. mars 2014. Avtalen ble revidert og forlenget med fem nye år i 2018, og gjaldt da fra 2018 til 2023.
Dette er endringene i ny avtale:
- Østfold fylkeskommune stiller med to politikere, en fra posisjon og en fra opposisjon.
- Moss kommune stiller med to politikere, en fra posisjon og en fra opposisjon.
- Samarbeidet med Statens vegvesen, Bane NOR og Jernbanedirektoratet fortsetter som før.
- Fylkesordføreren er møteleder for styringsgruppa.
Andre relevante aktører kan inviteres til å delta i samarbeidet dersom partene er enige om dette.