En ny veileder skal gjøre det enklere å jobbe med klimagassberegninger.

Bru over jernbane
Gode og sammenlignbare beregninger av utslipp er en viktig del av å redusere utslippene. Foto: Statens vegvesen

En arbeidsgruppe bestående av Bane NOR, Nye Veier, og Statens vegvesen sammen med representanter fra Asplan Viak, Vianova og Skanska har i et bredt samarbeid med konsulenter, entreprenører og andre byggherrer utviklet «Veileder for klimagassberegninger i infrastrukturprosjekter». I prosessen har det vært gjennomført to høringsrunder og flere arbeidsmøter hvor innspill og problemstillinger har vært til diskusjon.

– Gode og sammenlignbare beregninger av utslipp er en viktig del av å redusere utslippene. Nå skal slike beregninger bli mer sammenlignbare ved hjelp av den nye veilederen, forteller sjefingeniør Bob Hamel i Statens vegvesen. Klimagassutslippene fra bygging av veier, jernbaner og annen infrastruktur må ned dersom samfunnets klimamål skal nås.

Hovedmålet med veilederen er å redusere tolkningsrommet som ligger i standarder og verktøy for klimagassberegninger, slik at beregningsresultater blir mer sammenlignbare og at usikkerheten ved beregningene reduseres.

– Veilederen er utarbeidet etter at bransjen over tid har etterspurt en mer omforent praksis for hvordan klimagassberegninger skal gjennomføres i utbyggingsprosjekter for transportvirksomhetene, sier klimarådgiver Knut Rekaa i ViaNova. Veilederen finnes på www.infraklima.no.

Veilederen har status som anbefaling. Bane NOR, Nye Veier og Statens vegvesen tar sikte på å tilpasse etablerte beregningsverktøy i henhold til veilederen i fremtiden.

Veilederen er et levende dokument som skal oppdateres jevnlig. For publisert første versjon ble tilgjengeliggjøring av innholdet prioritert framfor layout og funksjonalitet. Fremtidige versjoner vil bli mer brukervennlige.

Byggherrene som forvalter veilederen, tar gjerne imot innspill og spørsmål. En kontaktadresse finnes på hjemmesiden til veilederen.