Truer hverdagen til folk
Denne el-sparkesykkelen blir ubrukelig dersom noen bestemmer seg for å gjøre et jamme-angrep. Nå samles verden på Andøya for å motstå alvorlige trusler.
Dette er jamming:
En bevisst utsending av radiostøysignaler for å forstyrre, stenge eller hindre mottak av signaler fra annen stasjon.
El-sparkesykkelens posisjonsbestemmelse og betalingstjeneste, og alle andre systemer vi bruker i hverdagen som mottar signaler fra satellitter for å fungere, kan enkelt settes ut av spill.
– Jeg kjørte forbi et par parkerte varebiler i Finnmark i fjor, og oppdaget at GPS-en i bilen min plutselig mente at vi var langt til havs. Da var det jamming i gang. Midt på lyse dagen, forteller Karl Magne Nilssen, fagspesialist på teknologi i Statens vegvesen.
Fremmede makter og tyveri
Den kommende uka er Karl Magne på Andøya for å delta på den årlige Jammestesten som har vokst seg stor og viktig. I fjor var over 160 deltakere fra over 19 land på plass. Årets test var fulltegnet med 226 deltakere før invitasjonene gikk ut.
Fremmede makter med onde hensikter er en viktig del av fiendebildet, men jamme-kriminalitet består også i tyveri av sykler, biler, campingvogner eller påhengsmotorer.
– Hva som helst med en GPS-sporing kan lures til å oppgi helt feil posisjon i lang, lang tid, sier Nilssen.
– Det jammes hele tiden
Dette er den fjerde Jammetesten i rekka. Karl Magne har vært med på dem alle.
– Jeg gleder meg enormt. De skarpeste i verden på feltet kommer til Andøya hvert år. Det er lærerikt og inspirerende. Og jeg skal ikke legge skjul på at det gir en følelse av å være med på noe viktig, sier Karl Magne Nilssen og legger til:
– Dette er ikke en tenkt trussel. Det skjer i stor og liten skala hele tiden. Som oftest uten av vi merker noen ting, verken før eller etter. Vi samarbeider for å kunne stå imot.
Skaper kaos
Siri Vasshaug skal til Andøya med et overordnet blikk. Hun organiserer de mer enn 50 på arrangørsiden fra Statens vegvesen, Nkom, Justervesenet, Forsvarets forskningsinstitutt, Kartverket og Norsk romsenter.
– Det vi i praksis forbereder forsvarsverk mot, er en ny generasjon krigføring. Små ting som el-sparkesykler og betalingsløsninger kan virke trivielle hver for seg, men til sammen vil et massivt jamme-angrep ha potensiale til å skape kaos og immobilitet, sier Vasshaug og forklarer:
– Piloten kan lande flyet manuelt, skipperen kan legge ferga til kai og bussjåføren kan kjøre bussen. Men uten betalingsløsninger, uten GPS-tjenester og fungerende trafikklys, så vil kollektivtrafikken stoppe opp. Da er det få transportforbindelser igjen. Vi blir enkle mål, rett og slett.
Fra helikoptre til klokker
På Andøya skal det testes i stor skala fra mandag til fredag, både sivilt og militært. Redningshelikoptre, ferger, biler, droner, telefoner og klokker får kjørt seg.
Den årlige Jammetesten gjør hverdagen litt tryggere for hver og en av oss.