Statens vegvesen har nå lyst ut rekkverkskontrakt for alle europa- og riksveier i Møre og Romsdal og Trøndelag for 2025.

– Vi vil prioritere strekninger som mangler rekkverk, eller der hvor rekkverk ikke er i henhold til krav. Tommelfingerregelen for bruk av rekkverk er at det monteres der det er farligere å kjøre av veien enn å kjøre i rekkverket, sier prosjektleder Håkon Alstad i Statens vegvesen.

Bilde av nyetablert rekkverk i Drivdalen i Oppdal kommune i Trøndelag.
Illustrasjonsbilde. Nyetablert rekkverk i Drivdalen i Oppdal kommune i Trøndelag. Foto: Statens vegvesen.

 

Statens vegvesen stiller krav i konkurransegrunnlaget om at entreprenør som monterer rekkverk på riksveier har relevant erfaring fra lignende arbeid tidligere. 
 
Kontrakten har mulighet for ett års opsjon og vil da vare ut 2026, og har mengder for skinner og stolper av stål. Tildeling av kontrakt gjøres på best forhold mellom laveste pris og lavest CO2-utslipp. Tilbudsfristen er 16. desember 2024. Estimert oppstart er 1. mai 2025.

Kart som viser kontraktsområdet.
Rekkverkskontrakten gjelder Møre og Romsdal og Trøndelag. Illustrasjon: Statens vegvesen.

 

Trafikkavviklingen for arbeidene vil varsles særskilt fra sted til sted, og avhenger av hvor stor trafikk det er på de ulike strekningene, sikt og stedlige forhold som kurver og lignende. 

– En typisk trafikkavvikling er å stenge nærmeste kjørefelt mens arbeid pågår, og at trafikken ledes forbi med enten ledebil, dirigent eller mobile trafikklys. Sikkerheten for trafikantene og de som arbeider er det aller viktigste, sier Alstad. 

Arbeidstid vil variere ut trafikkmengde og andre risikomoment. På strekninger med høy trafikk kan det bli krav om nattarbeid når trafikken er minst.  
 
Kunngjøring i Database for offentlige anskaffelser (Doffin): 

Aktuelt for fylke: Møre og Romsdal, Trøndelag