Fra 1. september 2025 er det Mesta som får oppgaven med å drifte 632 km riksveg i Hedmark for de neste fem årene.

Bilde av brøytebil i skumring og biler som kjører bak. Snødekte trær rundt.
Vinterdriften har stor betydning for framkommelighet og trafikksikkerhet på vegene, og er en viktig oppgave i driftskontrakten. Foto: Bård Asle Nordbø, Statens vegvesen

Mesta får kontrakten etter en anbudskonkurranse med forhandlinger.

Skal sikre trygge riksveger i 16 kommuner

– Mesta er en erfaren entreprenør som har mange driftskontrakter med Statens vegvesen, men det blir et nytt bekjentskap på Hedmarkskontrakten, sier Marthe Tøsse Løvseth, seksjonssjef for Drift øst 1 i Statens vegvesen.

Mesta får fra høsten 2025 ansvaret for drift- og vedlikeholdsoppgaver for riksvegene i kommunene Rennebu, Tynset, Alvdal, Rendalen, Stor-Elvdal, Åmot, Elverum, Trysil, Løten, Stange, Hamar, Våler, Åsnes, Grue, Kongsvinger og Eidskog. Det er totalt 563,6 km veg og 68,6 km gang- og sykkelveg som inngår i den nye kontrakten.

Kontrakten har en verdi på 696 millioner kroner.

Bransjen får bruke fagkunnskapen

I denne anbudskonkurransen var det ikke bare lavest pris som var gjeldende. Entreprenørene måtte også konkurrere om å finne gode løsninger for trafikantene, vinterdrift og utslippskutt. Det var tilbudet som ga det beste forholdet mellom pris og kvalitet som ble valgt.

– Det var totalt seks entreprenørselskaper som meldte seg på konkurransen, og Mesta AS, Presis Vegdrift AS og Risa AS ble med i forhandlingsrunden. Tradisjonelt har driftskontrakter blitt tildelt entreprenøren som tilbyr lavest pris – så lenge kvalitetskravene er oppfylt. Men de siste årene har vi tatt i bruk nye anskaffelsesformer der også andre kriterier enn pris teller som for eksempel klima og miljø, forteller Løvseth.

I konkurransen har Statens vegvesen utfordret bransjen og latt de komme med forslag til løsninger.

– Entreprenørene har selv kommet opp med forslag til hvordan de skal løse flere av oppgavene i driftskontrakten. Deler av kontrakten er selvfølgelig definert fra oss, men vi har også et godt samspill mellom bransjen og Statens vegvesen. Her har Mesta brukt erfaringen og fagkunnskapen sin, og vi har en driftskontrakt som har godt løsninger for å sikre trygge og fremkommelige veger i Hedmark, forklarer Hansen.

Den nye driftskontrakten gjelder fra 1. september 2025 og frem til 31. august 2030, pluss tre år gjensidig opsjon. Etter planen skal den nye driftskontrakten for Hedmark signeres av Mesta og Statens vegvesen i januar 2025.

Aktuelt for fylke: Innlandet