Ny stikkrenne på 45 m er på plass, det er gravd ut 2750 kubikk og asfaltert 310 kvm for å reparere og sikre stikkrenna etter uværets herjinger i september.

Arbeidene med utbedringen startet i slutten av september: 

Pressemelding 30. september 2024: Skifter ut stikkrenne på Rv. 25 ved Kjernmolia i Søre Osen i Trysil | Statens vegvesen

Bilde fra når ny stikkrenne ble montert.
Stikkrenner er ikke så synlige, men har en veldig viktig funksjon. Foto: Statens vegvesen. Foto: Statens vegvesen.

Stikkrenne kollapset

Tidligere stikkrenne i stål var delvis kollapset etter uværssituasjonen. Det gamle stålrøret er erstattet med nytt betongrør med en diameter på 140 cm. Ny stikkrenne er lagt fra 5,5 meter til 8 meter under vegbanen, så det var store masser som måtte fjernes. Den største jobben var likevel å få etablert omkjøringsveien, som var kritisk viktig knyttet til manglende omkjøringsmuligheter. Arbeidene ble utført av entreprenør John Galten AS, som har gjort en god jobb med gjennomføring av dette prosjektet.

Bilde av slik det så ut etter uværets herjinger.
Slik så det ut etter uværets herjinger. Foto: Statens vegvesen.

Stikkrennen på rv. 25 som ligger ved Kjernmolia i Søre Osen er cirka midt mellom Elverum og Trysil. I og med det var setning i veien som resultat av den delvis kollapsede stikkrennen ble veien humpete og farten nedsatt etter uværets herjinger. 

En stikkrenne er en konstruksjon som leder vann under en vei, jernbane, sti eller en annen type anlagt struktur. Funksjonen til en stikkrenne er å forhindre opphopning av vann, som kan føre til erosjon, oversvømmelser eller skade på infrastrukturen. Riktig dimensjonering og vedlikehold av stikkrenner er avgjørende for å sikre at de fungerer effektivt over tid.

Kartplassering for stikkrenna som nå er skiftet ut.
Kartplassering for stikkrenna som nå er skiftet ut. Illustrasjon: Statens vegvesen.

Nå er skaden fra uværet både reparert og sikret for fremtidige uværssituasjoner. Arbeidet kostet 4,5 millioner kroner.

Stor aktivitet for å begrense skader og konsekvenser av ekstremvær 

Statens vegvesen jobber kontinuerlig med reparasjon og sikring mot ekstremvær. Nylig ble sikringsarbeidene for rv. 7-brua over Kvinda i Ål kommune ferdigstilt: 

Pressemelding 29. november 2024: Ferdig med å sikre rv. 7 brua over Kvinda i Ål kommune | Statens vegvesen

Etter ekstremværet Hans har Statens vegvesen på Østlandet utbedret eller skriftet ut stikkrenner og kulverter på rv. 15, E6, rv. 4, rv. 7, rv. 3 og E16 i Buskerud og Innlandet. I noen tilfeller er det lagt inn større dimensjoner for å kunne håndtere mer vann. 

E16 forbi Ådalselva nord for Follum i Hønefoss ble tidligere i år også erosjonssikret: 

Pressemelding 27. juni 2024: Erosjonssikring ferdig: E16 forbi Ådalselva nord for Follum i Hønesfoss tilbake i vanlig trasé | Statens vegvesen 

I tillegg er det utbedret bruer på rv. 3 og E16. Dette er bruer der enten selve brukonstruksjonen eller landkar ble skadet av flommen. 
 
Statens vegvesen har også startet arbeid med langsiktige tiltak mot flom. På riksveg 3 ved Søndre Bjørå forberedes regulering av ny eller omlagt bru, som planlegges bygget i 2025/2026. 

På riksveg 7 ved Nesbyen, riksveg 3 ved Stai/Koppang og rv. 2 ved Kongsvinger og flere punker på E16, planlegges heving og flomsikring av hovedveg. Dette arbeidet foregår i samarbeid med NVE. 

Les mer om Statens vegvesens arbeid knyttet til skred- og flomsikring: 

Pressemelding 3. juni 2024: Statens vegvesen ruster seg mot større flom i framtida | Statens vegvesen 

Ekstremværet Jakob i høst minnet om at dette er en vedvarende og kontinuerlig utfordring. Her måtte blant annet Vegvesenet reetablere 200 meter riksvei på 3 uker etter utglidningen for E16 Eggemoen: 
 
Pressemelding 20. september: Mål om å gjenåpne E16 Eggemoen ved Hønefoss 30. september | Statens vegvesen 

Aktuelt for fylke: Trøndelag