Totalt fem entreprenører har meldt seg i konkurransen om å drifte riksvegene i Salten. Nå skal Statens vegvesen velge de som går videre til forhandlinger.

Bilde av brøytebil med personbil bak.
Brøyting er en viktig del av den nye driftskontrakten i Salten. Foto: Bård Asle Nordbø / Statens vegvesen

– Det er ikke lenger bare pris som teller når Statens vegvesen tildeler kontrakter for drift og vedlikehold av riksveger. Entreprenørene må også konkurrere om å finne gode løsninger for trafikantene i Salten, særlig når det gjelder vinterdrift og utslippskutt, sier byggeleder Per-Arne Pedersen i Statens vegvesen.

For å finne fram til den entreprenøren som gir mest verdi for pengene, vil Statens vegvesen gå inn i forhandlinger med tre til fire entreprenører – før det gjennomføres en «finalerunde» mellom disse.

Første runde

Her er de fem kandidatene som ønsker å drifte riksvegene i Salten:

• Mesta AS
• Presis Vegdrift AS
• Risa AS
• Svevia Norge AS
• Veidekke Industri AS

Kontraktsområdet omfatter E6 fra Bolna på Saltfjellet til Bognes i nord, riksveg 80 fra Fauske til Bodø, riksveg 827 til Drag og riksveg 77 fra E6 til riksgrensa. I tillegg til vegene i Salten, er riksveg 73 fra Trofors til riksgrensa på Helgeland en del av kontraktsområdet. Totalt er det 475 kilometer riksveg som skal driftes, inkludert gang- og sykkelveger.

Vegdrift innebærer å holde vegene trygge og framkommelige og omfatter blant annet brøyting og strøing, enkelt vedlikehold og beredskap.

Mer enn pris

Tradisjonelt har vegdriftskontrakter blitt tildelt entreprenøren som tilbyr lavest pris – så lenge kvalitetskravene er oppfylt. Men de siste årene har Statens vegvesen tatt i bruk nye anskaffelsesformer, der også andre kriterier enn pris teller med i konkurransen. Konkurransen gjennomføres i to trinn.

Nå er første tilbudsfrist ute. Statens vegvesen skal i løpet av de kommende ukene evaluere de tilbudene som er kommet inn, og velge ut de entreprenørene som går videre til andre runde.

Etter planen skal den nye vegdriftskontrakten skrives under i slutten av april 2025.

Kontrakten gjelder fra 1. september 2025 til 31. august 2030, med mulighet for forlengelse i inntil tre år.

Fakta om Statens vegvesens vegdriftskontrakter

Landet er delt inn i 30 kontraktsområder. Her finner du oversikten: Driftskontraktar per september 2024 | Statens vegvesen

• Fem nye vegdriftskontrakter starter 1. september 2025: Hedmark, Gudbrandsdalen, Trøndelag sør, Trøndelag nord og Salten.
• All drift og vedlikehold av riksveger utføres av private entreprenører på oppdrag fra Statens vegvesen. Slik har det vært siden 2003.
• Fram til regionreformen trådte i kraft i 2020 var driftskontraktene felles for statlige og fylkeskommunale veger. Etter reformen har Statens vegvesen bare ansvar for riks- og europavegene.
• Standard kontraktsperiode er fem år, med gjensidig opsjon på tre år.
• Pris er fortsatt det viktigste tildelingskriteriet, men fra 2025 vektlegges også CO2-utslipp og andre kriterier i alle driftskontrakter.

Aktuelt for fylke: Nordland