Statens vegvesen inviterer til konkurranse om drift og vedlikehold av elektriske installasjoner på riksvegene i Salten og på Helgeland.

Foto av Bodøtunnelen sett fra utsida. Bildet er tatt før tunnelen åpnet i 2019.
Bodøtunnelen er full av styrings- og sikkerhetssystemer som følges opp av elektrokontrakten. Bildet ble tatt før tunnelen åpnet i 2019. Foto: Torbjørn Braset, Statens vegvesen

Nå inviterer Statens vegvesen til konkurranse om drift og vedlikehold av tunneler, veglys, signalanlegg, værstasjoner og andre elektriske installasjoner på riksvegene på Helgeland og i Salten.

Kontrakten gjelder fra 1. september 2025 og fem år framover, med mulighet for ytterligere tre år.

I tillegg til de 4913 veglyspunktene som skal lyse langs E6, E12, riksveg 73, 77, 80 og 827, er det stadig flere elektriske anlegg på og langs vegene. Blant annet skal 36 tunneler med lys og sikkerhetsutstyr driftes og vedlikeholdes gjennom den nye kontrakten.

Mer teknologi langs vegene

– Vegnettet vårt inneholder en rekke ulike sensorer, værstasjoner og kameraer. Disse gir både Statens vegvesen og trafikantene nyttig informasjon. God drift og vedlikehold av elektroinstallasjoner er like viktig som å følge opp selve vegen, sier byggeleder Roger Pedersen i Statens vegvesen.

Han peker på at de elektriske anleggene også har avgjørende betydning for sikkerheten. Et eksempel er AID-kamera i tunnel. Når det skjer en hendelse i tunnelen vil kameraene øyeblikkelig registrere, varsle og overføre bilder til vegtrafikksentralen.

Hjelper og sikrer trafikantene

– Den entreprenøren som vinner kontrakten må være forberedt på spennende utfordringer og være løsningsorientert. Det kommer stadig ny teknologi som skal sikre og hjelpe trafikantene. Det etableres et Lidar scannersystem i Ulsvågskaret, som gir tidlig varsel når kjøretøy får stans på fjellovergangen. Det kommer også flere nye friteksttavler, som brukes til å varsle trafikantene tidlig ved hendelser på vegen, sier Roger Pedersen.

Grønnere drift

Statens vegvesen krever at vegdriften skal være mest mulig klima- og miljøvennlig. Det er blant annet krav i utlysningen om at 90 prosent av all kjøring med lette kjøretøy skal skje utslippsfritt.

Den store kontrakten vil også gi stabile arbeidsplasser over tid i en stor del av fylket.

Kontraktsområde

Oppdraget omfatter drifts- og vedlikeholdsansvaret på de elektriske anleggene på riks- og europaveger, inkludert gang- og sykkelveger. De aktuelle kommunene er Grane, Hattfjelldal, Vefsn, Hemnes, Rana, Saltdal, Fauske, Bodø, Sørfold og Hamarøy.

Kontrakten dekker totalt ca. 700 kilometer veg og følgende elektriske anlegg:

• 4913 lyspunkter utenfor tunnel
• 36 tunneler med elektriske anlegg
• 13 trafikksignalanlegg
• 17 værstasjoner
• 53 kamera utenfor tunnell
• 60 trafikkregistreringsstasjoner
• 16 punkter for automatisk trafikkontroll
• 37 bygninger

Fristen for å levere tilbud er 18. februar 2025. Det blir digital tilbudskonferanse 5. februar.

Se hele utlysningen i doffin.no.

Aktuelt for fylke: Nordland