Artikkelen er frå 2019, og innhaldet kan vere utdatert.

Bakke bru på Sira i Flekkefjord stenges for motorisert ferdsel fra mandag 9. desember.

I forbindelse med et pågående prosjekt med bæreevneklassifisering av samtlige bruer i fylkesvegnettet er Bakke bru kvalifisert for en brukslast som innebærer at brua ikke kan tillates for kjøretøy med aksellaster, kun jevnt fordelt gangbanelast på 100 kg/m2. Det betyr at brua ikke er klassifisert for noen form for kjøretøylast.

Stenges på grunn av sikkerhet

– På grunn av at Bakke bru ikke kvalifiserer for kjøretøylast, har vi ikke annet valg enn å kun tillate gang og sykkeltrafikk på brua, sier seksjonssjef Knut Asbjørn Koland i Statens vegvesen Region sør.

3,8 km omveg

Stengningen vil dessverre medføre ulempe for Sira området, spesielt for beboerne på Lende og Bakke idrettsforening som har sitt baneanlegg med klubbhus på Lende. Beboerne på Lende og idrettsforeningen vil nå få en 3,8 km. lengre kjøreveg. De må kjøre på den kommunale vegen opp til Osen bru.

«Forskrift om standarder, fravik, kontroll, godkjenning m.m. ved prosjektering, bygging og forvaltning av bru, ferjekai og annen bærende konstruksjon på fylkesveg» (FOR-2014-09-02-1128) gir Vegdirektoratet hjemmel til å fastsette bæreevne på fylkesvegbruer.»

Hengebru fra 1844

Bakke bru ble bygget i 1844. Brua er ei såkalt lenkebru, dvs. ei hengebru hvor kabelen er utført som et lenkesystem. Lenkesystemet består av smidde stålstenger med hull i hver ende. Stengene er så forbundet med hverandre ved bolteleddforbindelser. Spennvidden er 56 m. Tårnene er utført som murte steintårn. Lysåpning mellom tårnsøylene er 1.9 m. Brudekket er utført i tre. Brua ble fredet allerede i 1959.

Bakke bru tåler ikke lenger motorisert ferdel, og gjøres om til gang og sykkelbru fra 9. desember. Foto: Jo Vegard Aardal
Aktuelt for fylke: Agder, Vestfold og Telemark