Artikkelen er frå 2019, og innhaldet kan vere utdatert.

De siste årene er det gjennomført flere vegprosjekter på fv. 848 i Ibestad kommune, og i årene som kommer er det flere store vegprosjekter som skal i gang. Mandag 26. august inviteres det til markering og informasjonsmøte om de kommende prosjektene.

Siden 2013 har vegeier Troms fylkeskommune allerede satt i gang flere oppgraderingsprosjekter på fv. 848 mellom Sørrollnes og Hamnvik. Flere prosjekter er under planlegging, og de nærmeste årene skal det utbedres enda en del av strekningen mellom Hamnvik og Sørrollnes, den undersjøiske Ibestadtunnelen, mellom Rolla og Andørja, skal oppgraderes og det planlegges ny tunnel på Andørja for å bli kvitt flaskehalsen over Segelstein.

Velkommen til informasjonsmøte mandag 26. august kl. 18

Førstkommende mandag inviterer Ibestad kommune, Troms fylkeskommune og Statens vegvesen alle interesserte til markering av at ytterligere 1,3 km av fv. 848 ved Godvika og Hamran står ferdig. I tillegg vil fylkeskommunen orientere om status for det som kommer av prosjekter i 2020 og 2021.


Tid: Mandag 26. august kl. 18
Sted: Ibestad kulturhus

Det blir lett servering

Dette er vegprosjektene:

Utbedring av fv. 848 mellom Sørrollnes og Hamnvik


Siden 2013 er 3,5 km av fv. 848 mellom Sørrollnes og Hamnvik allerede utbedret og neste delprosjekt, 1700 meter mellom Ausa og Forså, kan sannsynligvis startes i 2021.


Disse delprosjektene er gjennomført:

  • 2013 – Fjellsikring i området Skredan-Agnneset
  • 2014 – Vegutbedring Skredan – Godvika (1100 meter)
  • 2015 – Etablering av midlertidig fergeleie på Breivoll
  • 2016 – Vegutbedring Hamran (1100 meter)
  • 2018 – Vegutbedring Ura (1300 meter)

Hva er gjort så langt?

  • Så langt utbedret 3,5 km veg
  • Vegbredden er utvidet til 5,5 meter (asfaltert vegbredde 5 meter)
  • Det er laget grøfter på innsiden for å ivareta drenering og fjellsikring
  • Det er montert nytt rekkverk på utsiden
  • Stigningsforholdet over Hamran er redusert fra 12 til 8,7 prosent
  • Det er lagt nye stikkrenner gjennom vegen
  • Det er etablert nye møteplasser
  • Det er utført omfattende sikring av fjellskæringer (bolting/nett/rensk) og områder med ur (jordnagling/betong)

Bygging av tunnel fv. 848 Segelstein

I dag preges strekningen fv. 848 Aspelia–Sæter av bratte stigningsforhold, smal kjørebane og dårlig kurvatur. På grunn av dette er vegen en flaskehals, spesielt for tunge kjøretøy vinterstid.

For å bedre framkommeligheten skal det bygges tunnel og ny veg og sannsynlig byggestart blir i 2021.
Målet er bedre vegstandard, forbedret fremkommelighet og trafikksikkerhet for alle brukere, spesielt for næringstransport.

Dette skal bygges:

  • Rundkjøring i Aspelia og nytt kryss på Sæter-sida
  • Tunnel 1600 meter, ett løp med to kjørefelt
  • Ny veg i begge ender av tunnelen, totalt 1600 meter
  • Maks stigning 2 prosent

Ny veg og tunnel planlegges med vegbredde 6,5 meter og dimensjoneres for vogntog.
Reguleringsplanen omfatter også deler av landområdet ved gamle fergekai i Sørvik samt eksisterende veg og omliggende arealer både på Sæter-sida og i Aspelia/Sørvik, ettersom det vil bli behov for midlertidig anleggs- og riggareal.

 

Oppgradering av fv. 848 Ibestadtunnelen


For å møte nye sikkerhetskrav fra EU må de fleste tunneler i Norge oppgraderes, dette gjelder også fv. 848 Ibestadtunnelen.

Arbeidet er omfattende, blant annet må det graves i vegbanen gjennom hele tunnelen.
For å gjøre ulempene for trafikantene minst mulig og for å korte ned byggetiden og gi entreprenøren mulighet til å jobbe effektivt blir tunnelen stengt i en lengre periode. I denne perioden blir det satt opp en midlertidig fergeforbindelse mellom Breivoll og Sørvik.

Oppgraderingen er planlagt å starte i 2020.

Dette planlegges i tunnelen:

  • Etablere system for oppsamling av brannfarlige og giftige væsker
  • Fjerne kuldeporter
  • Vann og frostsikring 
  • Ventilasjon
  • Nye tekniske bygg
  • Ny belysning og sikkerhetsbelysning
  • Ny sikkerhetsutrustning som brannslukningsapparater og nødtelefoner
  • Nytt styringssystem og overvåkning fra veitrafikksentralen
  • DAB-dekning
  • Nødnett-dekning

Tunnelfakta:

  • Åpningsår: 2000
  • Lengde: 3398 meter 
  • Stigning: 1,3-10 prosent
  • Dypeste punkt: 114 meter under havet
  • Trafikkmengde snitt (2014): 525 kjt/døgn
  • Trafikkmengde snitt (2039): Estimert 761 kjt/døgn
  • Tungtrafikkandel: 10 prosent

Fylkeskommunene får totalansvaret fra 1. januar 2020


Det er Troms fylkeskommune som er vegeier og som finansierer prosjektene på fv. 848 i Ibestad kommune. Statens vegvesen har byggherreansvaret på vegne av fylkeskommunene, men fra 1. januar 2020 overtar fylkeskommunene dette ansvaret i hele landet i forbindelse med regionreformen og skal selv ha totalansvaret for alt som har med fylkesveger å gjøre.

 

Fv. 848 Ura ble utbedret i 2018/2019, og mandag 26. august skal dette markeres med et møte om dette og de andre store vegprosjektene som er under planlegging i Ibestad kommune. Foto: Tomas Rolland, Statens vegvesen
Aktuelt for fylke: Troms og Finnmark