Artikkelen er frå 2019, og innhaldet kan vere utdatert.

Nesten alt var på stell da Statens vegvesen tidligere denne uken kontrollerte semitrailere ved Fagernesterminalen i Narvik i Nordland.

Store mengder gods kommer hver dag inn med de såkalte ARE-togene over Ofotbanen til Fagernesterminalen i Narvik, og der lastes det over på lastebiler for videre transport i landsdelen.

Mandagskvelden gjennomførte kontrollører fra Statens vegvesen en teknisk kontroll rett ved terminalen, og resultatene var oppløftende.

– Totalt så vi på 28 semitrailere, hvorav 27 semitrailere var norske og 1 var dansk. Av disse ville bare én av de norske semitrailerne fått gebyr for et dekk under 5mm mønster. Dette utgjør bare 3,5 % av de som ble kontrollert, og vedkommende ville bare fått en reaksjon og ikke bruksforbud på det aktuelle føret, sier Helle Torill Sandvik i Statens vegvesen. Hun er seksjonsleder for utekontroll i Nord-Norge.

Ikke overrasket

Hun er likevel ikke overrasket over de bra tallene. Det som er spesielt med kjøretøyene som ankommer Narvik med ARE-togene er at det i all hovedsak er norske kjøretøy som lastes på toget på Alnabru og deretter transporteres til Narvik, det vil si at de fraktes kun i transitt med toget.

– Det betyr at de aller fleste kjøretøyene allerede er kontrollert av Statens vegvesen her oppe eller av kolleger sørpå. I tillegg er de selvsagt inne på årlig EU-kontroll, og slik sett bekrefter funnene det vi forventet, forklarer Sandvik.

I tillegg til de kontrollerte semitrailerne var det et norsk kjøretøy som fikk bruksforbud for feil med lastsikringsutstyr og transport av farlig gods på kjøretøy som ikke var godkjent for dette.

 

 

 

Fagernesterminalen Narvik
Fagernesterminalen i Narvik. Foto: Terje Andersen
Fagernesterminalen © NVDB, Geovekst, kommunene og Open Street Map contributors (utenfor Norge)
Aktuelt for fylke: Troms og Finnmark