Artikkelen er frå 2020, og innhaldet kan vere utdatert.

Selv om vi har de rette holdningene, handler vi ikke alltid i tråd med disse.

De fleste av oss mener vi er oppmerksomme sjåfører, og kanskje bedre enn de andre, men er vi nå det? Bli mer bevisst på hvilken sjåfør du egentlig er og ta grep for å bli mer oppmerksom når du kjører bil. Rydd hodet for tanker som krever mye av deg, og bestem deg for å gjøre unna småting som å sende en melding eller plotte inn adressen du skal til på GPSen - før du starter bilen.

Takk for oppmerksomheten

Tenk, gjør - og kjør

I trafikken gjelder det å ha marginene på din side, det skal så lite til før det skjer en ulykke. Hvis du driver med andre ting, eller har tankene andre steder enn på kjøringen, påvirker det hvor oppmerksom du er.

- Når du skal ut og kjøre, tar du sikkert alltid på bilbelte. Det er imidlertid mer du må sikre, nemlig oppmerksomheten din. Mange ulykker skjer nettopp på grunn av uoppmerksomhet. Ser du bort fra veien, bare i noen få, korte sekunder kan du ha tilbakelagt en strekning like lang som en fotballbane, nær sagt i blinde. Plutselig skjer det noe uforutsett og det krever din oppmerksomhet. Planlegg konkret hva du skal gjøre i disse situasjonene. Dette handler om å ha kontroll. F. eks. hvis mobilen ringer, så skal jeg ikke svare, men vente til jeg kan kjøre inn til siden. Det er viktig at du lager deg en rutine før du kjører. Gjør deg selv og andre tryggere i trafikken: Tenk, gjør – og kjør, sier Rita Aarvold, senior rådgiver i Statens vegvesen.

Vi kan ikke multitaske

Forskning viser at vi mennesker ikke kan multitaske. Vi kan ikke ha full oppmerksomhet to steder samtidig. Vi kan ikke både se på telefonen og se ut frontruta. Vi er ikke skrudd sammen sånn.

- Vi fikler med mobilen, leter etter noe i veska, tenker på hva som skal skje på jobben og vi drømmer oss bort. Det er ikke alltid like enkelt å legge bort tankene, men vi kan øve på å «bare» kjøre når vi sitter bak rattet. Å kjøre bil er en oppgave i seg selv – og den krever hele vår oppmerksomhet. Tenk derfor gjennom om du er den sjåføren du selv ønsker å møte på veien. Planlegg å være til stede i kjøringen, lag deg gode rutiner med å legge ting til side, gjør deg klar og kjør når du er klar til å kjøre, sier Aarvold.

Vi kan bli bedre

Det er ikke lett, men om vi planlegger kjøreturen, planlegger at vi skal være oppmerksom, så går det bedre. Vi blir flinkere. For dette er noe vi kan øve på å bli bedre til. I trafikken er vi avhengig av å kunne stole på hverandre. Vi trenger hverandres oppmerksomhet for at vi alle skal komme trygt fram.

Hold oppmerksomheten rettet mot trafikken

 - TENK gjennom hva som kan ta oppmerksomheten din vekk fra trafikken: Telefonen som plinger eller lyser opp i setet ved siden av deg, pastillesken nederst i veska eller barn som vil ha hjelp i baksetet.

- GJØR deg ferdig med det du kan før du kjører: Still inn GPS ́en og musikken, legg vekk mobilen, spis opp maten og gjør de i baksetet klare til starten.

- KJØR!

Takk for oppmerksomheten!

 

Fakta

  •  Hele 3 av 10 dødsulykker skyldes uoppmerksomhet bak rattet.
  •  Forekomst av uoppmerksomhet under kjøring, er vanskelig å anslå. En undersøkelse beregner uoppmerksomhet til 24 prosent av samlet kjøretid, på bakgrunn av intervju med førere like etter kjøreturen. Det betyr at sjåføren har drevet med andre ting samtidig som han/hun kjørte og kan ha vært mer eller mindre uoppmerksom i hele 15 minutter av en times kjøring (TØI, 2018).
  •  9 av 10 mener det er moralsk uakseptabelt for en bilfører å ikke ha full oppmerksomhet på kjøringen.
  •  8 av 10 er enig i påstanden: Jeg får dårlig samvittighet hvis jeg ikke er oppmerksom og konsentrerer meg når jeg kjører bil.
  •  Kun 3 av 10 sier de har tillit til at andre trafikanter er tilstrekkelig oppmerksomme.
  •  Om du tar blikket bort fra veien i kun 2 sekunder, kan du ha tilbakelagt en lang strekning i «blinde». Kjører du i 80 km/t har du kjørt godt over 40 meter (44,44).
  •  Ser du bort i 4 sekunder har du tilbakelagt hele 89 meter. På bare noen sekunder kan du nærmest ha kjørt over en fotballbane – i blinde.
  •  Viktige årsaker til uoppmerksomhet i trafikken er blant annet: Bli forstyrret av passasjerer, betjene radio og musikk, spise og drikke, barbere og sminke seg, bruke kart og andre navigasjonssystemer, bruke mobil, tanker, følelser, dagdrømmer.
  •  Mobilen utgjør en alvorlig risiko, og var skyld imellom to til fire prosent av alle dødsulykkene i perioden 2011-2015 (TØI 1535/2016).

 

Fire former for uoppmerksomhet

  •  Visuell (se på noe annet enn veien/trafikken)
  •  Fysisk /motorisk (ta hendene fra rattet)
  •  Kognitiv (ha tankene på noe annet enn kjøring)
  •  Auditiv (lytte til noe /noen, slik at oppmerksomheten ikke er på kjøringen)

Merk at flere ulike former for uoppmerksomhet kan inngå i den samme aktiviteten. De fire formene er ikke gjensidig ekskluderende.

Seniorrådgiver Rita Helen Aarvold
Seniorrådgiver Rita Helen Aarvold i Statens vegvesen. Foto: Henriette Erken Busterud