Artikkelen er frå 2020, og innhaldet kan vere utdatert.

25 prosent flere telefonhenvendelser til Statens vegvesen.

Ny teknologi og selvbetjeningsløsninger har redusert antall henvendelser til Statens vegvesens trafikant- og kjøretøytjenester de siste årene.

– Da pandemien stoppet mye av aktiviteten i vår, falt antallet henvendelser ytterligere. Men da vi åpnet igjen i slutten av april fikk vi langt flere telefonhenvendelser enn vi klarte å besvare. Den travleste dagen hadde vi nesten 6 000 henvendelser på telefon, sier Frode Børstad i Statens vegvesen.

3 500 samtaler om dagen

– Fra slutten av april har vi hatt et snitt på over 3 500 telefonhenvendelser hver dag. Det er en økning på hele 25 prosent sammenlignet med 2019. Det har gjort at vi ikke har kunnet yte den servicen vi ønsker og brukerne forventer, sier Børstad.

Mange av henvendelsene er fra kunder som skal bestille time til teoriprøve. Statens vegvesen har av smittevernhensyn innført timebestilling til alle førerkort- og kjøretøytjenestene, for å unngå store ansamlinger av kunder på trafikkstasjonene. Timebestilling gjør at Statens vegvesen også får utnyttet ressursene effektivt der det er størst behov.

Tatt grep

– Vi har innført et eget tastevalg på telefonen for de som trenger hjelp til å bestille time. Vi tilbyr også å ringe tilbake til dem som havner i telefonkø. Erfaringen viser at mange av de vi ringer tilbake til ikke svarer, fordi de har funnet ut av det de lurte på selv. Derfor har vi lagt inn en funksjon hvor brukerne må bekrefte fortsatt behov for at vi ringer tilbake, like før det er deres tur, sier Børstad.

Bruk selvbetjeningsløsningene

Statens vegvesen har en rekke selvbetjeningsløsninger, både innenfor førerkort- og kjøretøytjenestene.

Se alle tjenestene her.

– Vi har flere tjenester på nett enn mange er klar over. Et annet godt tips er å logge deg inn på Din side på vegvesen.no. Her kan du selv finne informasjon om ditt førerkort og dine kjøretøy, og status på eventuelle søknader du har i våre systemer, sier Børstad.

Bruk nettsidene våre

Nettsidene vegvesen.no inneholder mye nyttig informasjon. I tillegg har Statens vegvesen en elektronisk chattetjeneste som svarer på det meste innen førerkort og kjøretøyregistrering.

Frode Børstad, Statens vegvesen. Foto: Christin Hermann