Artikkelen er frå 2020, og innhaldet kan vere utdatert.

Med de siste årenes generelle nedgang i ulykker, ønsket Statens vegvesen å finne ut i hvilken grad dette også gjelder for godsbiler på norske veier. Statens vegvesen har bestilt en rapport om «Ulykkesrisikoen til norske og utenlandske tunge godsbiler i Norge» fra Transportøkonomisk institutt.

Rapporten, som sammenligner to seksårsperioder; 2007-2012 og 2013-2018, viser at 80 % av de tunge godsbilene som var involvert i trafikkulykker med personskader var norske, mens omtrent 11 % var utenlandske og 9 % hadde uoppgitt nasjonalitet.

Fra perioden 2007-2012 til perioden 2013-2018 har det vært en halvering av risikoen for trafikkulykker med personskader for både norske og utenlandske tunge godsbiler. Når det gjelder ulykkesrisikoen, antall ulykker sett i forhold til kjørelengde, til utenlandske godsbiler, så er den nesten dobbelt så høy som ulykkesrisikoen til godsbiler fra Norge, i begge perioder. For øvrig er det regionale forskjeller - vi ser at det er en lavere risiko i sør og Øst-Norge sammenlignet med midt, vest- og Nord- Norge. Det er allikevel verdt å merke seg at ulykkesrisikoen til de utenlandske bilene har gått ned, og nærmet seg de norske i 2016 og 2017, men tallgrunnlaget for de enkelte år er lite.

– Dette er tall som kan bety at de mange tiltakene vi har satt inn rettet mot tunge kjøretøy de siste årene har hatt effekt, sier Guro Ranes, avdelingsdirektør for trafikksikkerhet i Statens vegvesen.

– Vi har skjerpet kontrollvirksomheten og innført strengere utstyrsregler, og vi har startet prosjekter for å bedre kunnskapen om sikkerhet både rettet mot sjåfører og transportbedrifter, for å nevne noe. Utover dette har vi utbedret flere av de veiene der vi har sett flere ulykker, som E18 i Vestfold og E6 i Nordland.

Men nedgangen til tross – vi fortsetter arbeidet og gir oss ikke før vi har 0 drepte og hardt skadde i trafikken.

Illustrasjons Foto: Tomas Rolland