Artikkelen er frå 2020, og innhaldet kan vere utdatert.

Det er mange som etterspør data og tjenester fra oss. Samtidig henter vi også informasjon vi trenger fra andre.

Statens vegvesen er opptatt av at alt vi kan dele av opplysninger skal deles, og derfor er mange av opplysningene våre offentlige og tilgjengelige for alle. Befolkningen generelt, næringsliv og media er eksempel på brukere som daglig benytter seg av våre data og tjenester. Dette gjelder blant annet opplysninger om kjøretøy, hvem som eier kjøretøy, løyver/tillatelse for godstransport, registrerte parkeringsplasser, parkeringsselskaper, om en person har førerrett for et gitt kjøretøy, trafikkskoler, kursarrangører for yrkestransport og kontrolldata for kontrollerte kjøretøy og førere.

Deler alt vi kan dele

Som offentlig etat er vi pålagt å dele alle data vi eier, som ikke er unntatt offentlighet eller som er taushetsbelagt i henhold til annet regelverk (som forvaltningsloven eller personopplysningsloven). Og vi deler data på flere måter. Noen kjøretøydata ligger ute på datanorge, andre data utgis i oppslagstjenester for enkeltopplysninger (som sms-tjenester og oppslag på nett), noen data kommer også fram av selvbetjeningsløsningene. I tillegg utleverer vi data etter offentleglova når vi får spørsmål om det.

- Vi har også laget løsninger for virksomheter, som gjør at de selv utfører oppgaver vi tidligere måtte gjøre selv. Den mest omfattende av disse løsningene er Autoreg/Bransjeløsningen, som gjør bilforhandlere i stand til selv å administrere kjøp og salg av nye og brukte kjøretøy, inkludert administrasjonen av skilt. I slike løsninger både deler vi og innhenter data, sier Heidi Øwre på Trafikant og kjøretøy.

- Vi har prioritert opp arbeidet med å få på plass tjenester som kan utføres av virksomheter. Vi jobber derfor i tillegg med å få på plass løsninger (APIer)som gjør tjenestene mer effektiv for brukerne. Da kan for eksempel en bilutleier gå direkte inn i våre register/systemer for å sjekke om personen som ønsker å leie bilen har førerrett til dette kjøretøyet, sier Øwre. – I dag må bilutleieren gå via Din side på vegvesen.no for å finne disse opplysningene.

Data vi ikke deler

Det er imidlertid unntak eller begrensninger for hvilke data og hvem vi kan dele enkelte data med, og dette har vi regler for. Opplysninger om spesielle kjøretøy som angår rikets sikkerhet, personer med hemmelig adresse, mangler ved kjøretøy og kontrollresultat er eksempel på slike data. Vegvesenet samler også inn sensitive persondata, blant annet knyttet til førerkort. Noen førerkortopplysninger er personlig informasjon og blir derfor ikke delt med andre.

Selvbetjeningsløsninger
Statens vegvesen er opptatt av at alt vi kan dele av opplysninger skal deles. Foto: Henriette Busterud