Artikkelen er frå 2020, og innhaldet kan vere utdatert.

Statens vegvesen har digitalisert og gjort håndbok V440 Bruregistrering maskinlesbar.

Det forenkler og effektiviserer arbeidsprosesser og digital arbeidsflyt mellom byggherre og entreprenør. 30. juni er det demodag og kåring av beste løsning.

Gjennom digital utvikling i prosjekt, som E39 Bru over Bjørnafjorden, skaper vi mernytte for hele utbyggingsporteføljen. En implementering av V440-klassifiseringen på bruelementer i digitale modeller, realiserer gevinster i alle ledd fra bygging til drift- og vedlikeholdsfasen til forvaltning av bruer, og til slutt til øvrige brukere.

Demodag og kåring av beste implementering

Statens vegvesens håndbok V440 er en veileder for registrering av bruer og andre byggverk i riks- og fylkesvegnettet. Den spesifiserer blant annet hvilke dokumenter som skal tas vare på og hvordan bruer skal identifiseres. Håndboken gir en rekke definisjoner innen fagområdet bruforvaltning. Den bidrar til å gi felles navngivning og kodesystem for alle som skal jobbe med å planlegge, gjennomføre, forvalte og drifte bruer. Vi engasjerte buildingSMART i et Interoperate-prosjekt. Håndbok V440 Bruregistering er gjort maskinlesbar. Dette feires med demodag og kåring av beste implementering tirsdag 30. juni.

Se video av maskinlesbar V440

Video

Med utgangspunkt i buildingSMART Norges tekniske rom, har en lang rekke software-leverandører fått tilbud om å delta i Interoperate-prosjektet. Software-leverandørene har jobbet med å tilpasse teknologien for å gjøre håndboka maskinlesbar. Ti selskaper har sålangt fått teknisk implementasjonshjelp i to digitale arbeidsmøter, og skal presentere sine idéer og løsninger på demodagen 30. juni. De selskapene som har deltatt er Areo, BuildingPoint Scandinavia, Trimble, som alle har vist spennende implementeringsløsninger og bruk i egen software. Øvrige deltakere så langt er CGI, Jotne, VA Visjon, Cowi, CoBuilder, Rendra og Focus Software.

Linked data og semantic

Statens vegvesen forventer at fremtidige prosjekter tar i bruk maskinlesbar V440. Det vil sikre dataflyt på flere plattformer.  Linked data og semantic web er eksempler på gode hjelpemidler for å få dette til. Dette vil det bli jobbet videre med i sammenheng med utvikling av UML-modeller for vegprosjekter i VU053

Interoperate - stor samfunnsnytte

Interoperate er et utrolig viktig og spennende prosjekt som vil ha stor samfunnsnytte i årene framover. At en stor aktør tar i bruk kompetansen og kreativiteten hos buildingSMART Norges medlemmer gjennom arbeid i teknisk rom for å løse konkrete problemstillinger som deretter er tilgjengelig for alle på åpne standarder, er en måte å jobbe på og en tilnærming jeg håper og tror vi vil se mye mer til i tiden som kommer, sier Jan Bordal i Statens vegvesen.

Interoperate-prosjektet er en del av E39 Bru over Bjørnafjorden-prosjektet. Byggherren må forholde seg til et marked der det er viktig å ha solid kontroll på den digitale logistikken. Maskinlesbar V440 bidrar til å sikre effektiv digital logistikk i et fremtidig støtteverktøy for styring av SHA, kostnad, fremdrift og kvalitet.

Standardisering av måten informasjon presenteres på

Maskinlesbar håndbok V440 vil standardisere måten informasjon presenteres på slik at datamaskiner automatisk kan tolke den. Når den videre blir tilgjengelig på åpne internasjonale internettstandarder lenket til andre relevante informasjonskilder, får vi økt bruksvennligheten og tilgjengeligheten. Slike åpne data gir store samfunnsgevinster på tvers.

Utbyggingsdirektøren om digitale tvillinger

-Statens vegvesen Utbygging jobber mot et mål om utvikling av digitale vegtvillinger. Tvillingene skal sikre enhetlige og standardiserte prosjektleveranser, som kan bidra til automatiserte prosesser i hele divisjonen. Vi håper at det kan skape gevinster i form av automatisk dataflyt til forvaltning, drift og vedlikehold. Det arbeidet som nå gjøres gjennom det enkelte prosjekt, i dette tilfelle E39 Bru over Bjørnafjorden, er måten vi kommer til å jobbe på fremover med digital omstilling. Prosjektene skal selv aktivt arbeide for, og bidra til mernytte og gevinstrealisering for Statens vegvesen, sier utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik

-Statens vegvesen Utbygging kommer til å stille krav til implementering av V440 klassifiseringen i våre prosjekter, og oppfordrer derfor utviklere til å implementere maskinlesbar V440, og at de videre ser det i sammenheng med pågående standardiseringsarbeidet med utvikling av UML-modeller for infrastrukturprosjekter, sier Davik.

Nyttige linker – les mer

Link til ontologien

Dokumentasjon håndbok V440:

Enkel IFC-modell for testing er plassert her:

Foto: Statens vegvesen