Artikkelen er frå 2019, og innhaldet kan vere utdatert.

De unge tar mest buss og er de dårligste beltebrukerne.

Men ting er i endring. Færre unge mener nå det er sosialt akseptert å droppe beltet i buss, viser en undersøkelse fra Statens vegvesen. Nå starter beltekontrollene i buss igjen!

- Vi er glad for å se at holdningene er i ferd med å endre seg blant de unge, og håper det også gjenspeiler seg i kontrollresultatene. Heldigvis er det få alvorlige ulykker med buss, men om noe skjer, kan beltet være forskjellen på liv og død, sier Ingrid Heggebø Lutnæs i Statens vegvesen.

Fra mandag 11. mars vil Statens vegvesen kontrollere beltebruk i busser over hele landet.

Ikke like flaut og rart?

En spørreundersøkelse viser at en av to i alderen 15-29 år daglig eller ukentlig tar buss der det er monterte setebelter. Bare 58 prosent svarer at de i stor grad bruker beltet. Årsakene kan være mange – sosial aksept er en av dem.   - I trafikken og når vi reiser kollektivt, har vi også et ansvar for de vi reiser sammen med. Lar du være å feste beltet i bussen, er du ikke bare til fare for deg selv, men også de andre på bussen. Så pass på vennene dine - fest deg selv og de du er glad i, sier Lutnæs.

Andelen unge som mener det er sosialt akseptert å droppe beltet i buss, synker jevnt og trutt, fra hele 65 prosent våren 2017 til 47 prosent høsten 2018. Dette kan tyde på at holdningene er i ferd med å snu, og at bussen ikke i like stor grad blir sett på som en «frisone» for beltebruk.

For å motivere flere til trafikksikker adferd, lager Statens vegvesen filmer som blir vist i sosiale medier, og digitalt materiell til bruk i busser og andre flater busselskapene rår over. Ny film kommer 11. mars.

Riset bak speilet

Du fester beltet for din egen og andres sikkerhet. Riset bak speilet er kontroll og gebyr. I fjor kontrollerte Statens vegvesen nesten 22 000 busspassasjerer. Andelen som blir ilagt gebyr av de som blir kontrollert, ligger på 2-3 prosent.

- Ikke alle busser har belte, men bruk det hver gang du kan – det er rett og slett for enkelt til å la være. En så enkel konstruksjon som beltet har reddet, og vil fortsette å redde mange liv, sier Lutnæs.

Kontaktpersoner:

Avdelingsdirektør Ingrid Heggebø Lutnæs, Statens vegvesen Vegdirektoratet Telefon: 951 32 255

Kommunikasjonsrådgiver Ingunn Haavi Finstad, Statens vegvesen Vegdirektoratet, Telefon: 922 01 843

Media er velkommen til å delta på våre kontroller. Ta kontakt via våre regionale kontaktpersoner:

• Region øst: Mette Margrethe Bakken, telefon: 905 18 850
  • Region sør: Terje Bekker, telefon: 481 55 690
  • Region vest: Trine Villanger, telefon: 992 60 149
  • Region midt: Annette Henden, telefon: 948 83 630
  • Region nord: Ann Synnøve Elvevoll, telefon: 970 40 790

Fakta om beltebruk i buss – undersøkelse fra Wavemaker høsten 2018

Andelen som sier de i stor grad bruker belte er relativt stabilt på 7 av 10:

• 73 prosent: Høsten 2018