Artikkelen er frå 2021, og innhaldet kan vere utdatert.

Det er påbudt å feste beltet i alle kjøretøy der det er montert – med ett unntak! Nå vil Vegvesenet rydde opp i regelverket.

I klasse 1-bussene, de såkalte «bybussene», har det inntil nå ikke vært påbudt å feste beltet der det er montert. Nå foreslår Statens vegvesen å rydde opp i regelverket, og fjerne dette unntaket – til det beste for trafikksikkerheten.

- Enkelt og klart regelverk som ikke er til å misforstå, fremmer trafikksikkerheten. Ikke alle busser har monterte setebelter, men vi vil legge til rette for at alle velger å feste beltet hver gang de kan, sier Anette Hauge i Statens vegvesen.

Marginene på din side

Selv om antallet ulykker med buss er få, er skadepotensialet stort om det skulle skje en ulykke. Beltet redder liv – også i bussen.

-Vi ønsker å gjøre det så enkelt som mulig for trafikantene å alltid søke det mest trafikksikre alternativet. Ved å innføre beltepåbud også i klasse 1-bussene, trenger ikke du som passasjer å holde rede på de ulike bussklassene for å vite om det er beltepåbud eller ei, sier Hauge.

Å ikke bruke belte er den faktoren som oftest er registrert som avgjørende årsak til omfanget av en bilulykke. De aller fleste bruker belte i bil. Siden 2015 har Statens vegvesen gjennomført kampanjer og kontroller for å øke beltebruken også i buss. 

Sitt når du kan, stå når du må

Klasse 1-bussene er ment for bynære områder med lave hastigheter og hyppige av- og påstigninger. Disse bussene har også noen godkjente ståplasser for å kunne ta unna et stort antall reisende til og fra jobb og skole. Det er et velkjent paradoks at det er påbudt å feste beltet når man sitter, samtidig som man fullt lovlig kan stå i midtgangen.

-Husk at du fester beltet for å gjøre turen så sikker som mulig for deg selv og de du reiser sammen med, ikke bare for å unngå gebyr om det skulle bli kontroll. Så sitt festet hver gang du kan, og stå når du må, oppfordrer Hauge.

En endring i regelverket vil ikke sette krav til hverken montering eller ettermontering av belter i klasse 1-busser.

Høringsfristen for forslaget er 15. april 2021.

Gå til høringen: Forslag til endringer i regelverket om bruk av setebelte i buss klasse I

Selv om antallet ulykker med buss er få, er skadepotensialet stort om det skulle skje en ulykke. Beltet redder liv – også i bussen. Foto: Knut Opeide, Statens vegvesen