Artikkelen er frå 2020, og innhaldet kan vere utdatert.

Etter vedtaket i Viken går det mot oppstart for Fornebubane og ny E18, samt ny kollektivterminal på Lysaker.

Samtidig kan vi nærme oss en ny byvekstavtale for Osloregionen.

En ny byvekstavtale vil omfatte enighet også om t-banetunnelen under Oslo, sier direktør Bjørne Grimsrud i Statens vegvesen som leder styringsgruppen for Oslopakke 3 

- Dette betyr for det første at vi får spaden i jorda for ny E18 mellom Lysaker og Ramstadsletta, ny kollektivterminal på Lysaker og Fornebubanen, sier han. 

Nærmere en byvekstavtale

 - Samtidig betyr flertallet i Viken fylkesråd at vi er nærmere en byvekstavtale i Osloregionen med ny sentrumstunnel for t-bane, poengterer Grimsrud. 

Byggherreorganisasjonen er klar 

Statens vegvesen skal bygge ny E18 i Bærum. -

- Jeg er glad og lettet over at vi nå kommer videre, sier prosjektdirektør Ingunn Foss i utbyggingsdivisjonens region for Sør-Øst-Norge.

- Vi bemanner opp vår organisasjon og kommer i løpet av høsten ut i markedet med en entreprise for forberedende arbeider på E18, forteller Foss. Den totale kostnadsrammen for Lysaker-Ramstadsletta er 17,4 mrd kroner.

Nå kan naboer få vite hva som skjer

Vedtaket at naboer og omgivelsene omsider får sikkerhet for videre framdrift. Naboer har lenge levd med uvisshet, påpeker Foss.

Stortinget vedtok bompengeopplegget for E18-utbyggingen 19. juni med forutsetning av lokal tilslutning.

- Prosjektet er blitt mye bedre

Fylkesrådsleder Tonje Brenna forklarer flertallets tilslutning med at prosjektet nå er så blitt mye bedre. Vi får bedre kollektivløsning, lavere pris og mindre kapasitet på veien. Etter mange år med diskusjoner var det på tide å få spaden i jorda, sa Brenna etter møtet mandag.

Hun viser til at det Fornebubanen og E18 henger sammen. Uten tilslutning til E18 ville en gå glipp av store summer til Fornebubanen.