14.000 signaler skal styre E134-trafikken
Montering og testing av tusenvis av elektrokomponenter er ett av de største puslespillene som skal på plass før E134 Damåsen-Saggrenda åpnes sommeren 2020.
–Styringssystemene for alle elektro på veganlegget i Kongsberg kan i omfang sammenlignes med et offshoreanlegg, forteller Hans Olav Dalen i Statens vegvesen.
Elektrofolkene på E134 Damåsen-Saggrenda har nylig besøkt ABB Stord for å sjekke hvordan dette ser ut og skal fungere i praksis.
–Vi besøkte ABB på Stord og var med på testing av overordnet styring for lys, ventilasjon og stenging, forteller elektroansvarlig i Statens vegvesen på E134-prosjektet i Kongsberg, Hans Olav Dalen.
ABB og Nettpartner Drift er leverandør av elektroentreprisen på E134-prosjektet i Øvre Eiker og Kongsberg.
–Simulering av stengeplaner ble gjennomført og sjekket, slik at feil og mangler kunne lukes ut, forteller Dalen.
Typiske objekter som inngår i overordnet styring ble også testet enkeltvis. Eksempler på dette er CO/NO-følere for ventilatorstyring, lysstyring, rødblink, bommer og så videre.
Mange signaler skal behandles i styringssystemet – i alt noe over 14.0000 signaler – og alt skal kunne styres og overvåkes fra Vegtrafikksentralen (VTS) i Porsgrunn.
–De foreløpige testene viste at prosjektet er på god vei, med få feil og mangler, sier Hans Olav Dalen.