Artikkelen er frå 2019, og innhaldet kan vere utdatert.

13 kilometer ny E134 gjennom Øvre Eiker og Kongsberg blir nærmest tapetsert med skilt i ny LED-teknologi.

800 av disse skiltene settes nå opp på ny E134. (Foto: Kjell Wold)

–På ny E134 har vi totalt rundt 800 Led-skilt, forteller elektroingeniør Roy Alstad i Statens vegvesen.

Over 500 kjørefeltsignaler

514 av LED-skiltene er såkalte kjørefelt-signaler. I tillegg kommer 285 andre LED skilt, blant annet fartsskilter.

–Alle er fullgrafiske. Det vil si at det kan programmeres inn for eksempel alle fartsgrenser på skiltet og ikke bare forhånds definerte symboler.

Elektroentreprenøren på E134 Damåsen-Saggrenda, ABB og Nettpartner, jobber nå på høytrykk med å montere og teste ut denne skiltteknologien som skal styres fra Vegtrafikksentralen (VTS) i Porsgrunn.

Alle de 800 LED-skiltene på E134 Damåsen-Saggrenda er levert fra det kinesiske elektronikkfirmaet Sansi fra Shanghai.

Skiltene styres direkte fra Vegtrafikksentralen i Porsgrunn. (Foto: Kjell Wold)
 

Dette er LED?

En Lysdiode (eller LED, fra engelsk: Light Emitting Diode) er en elektrisk komponent som gir fra seg lys når den mottar elektrisk strøm. Det er altså ingen glødetråd eller gass i bevegelse som skaper lys som i tradisjonelle lyskilder.

En lysdiode påvirkes derfor ikke av vibrasjoner, slag, trykk på samme måte som andre lyskilder. Lysdiodene inneholder heller ikke kvikksølv og andre giftige tungmetaller som er farlig for miljøet.

Fordelen med lysdioder er at de konverterer nesten all energi til synlig lys. Dette gjør at LED-lys bruker mindre strøm for å produsere samme mengde lys som andre lyskilder. I tillegg gir lysdiodene et rettet lys som styres dit lyset er ønsket.

 

 

E134-prosjektet er i full gang med oppkobling av hundrevis av slike LED-skilt. (Foto: Kjell Wold)
Aktuelt for fylke: Agder, Vestfold og Telemark