Nå skal Vegvesenet bygge nytt flyplasskryss på E10 i Evenes. Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård slapp nyheten i formiddag.

Statsråd Nygård fik æren av å slippe nyheten om den kommende utbyggingen ved Harstad/Narvik lufthavn Evenes. Her flankert av prosjektleder Geir Jørgensen til venstre og en smilende ordfører i Evenes, Terje Bartholsen.
Statsråd Nygård fik æren av å slippe nyheten om den kommende utbyggingen ved Harstad/Narvik lufthavn Evenes. Her flankert av prosjektleder Geir Jørgensen til venstre og en smilende ordfører i Evenes, Terje Bartholsen. Foto: Martin Haagensen, Statens vegvesen

Det er en etterlengtet utbygging Statens vegvesen nå har funnet penger til å gjennomføre helt nord i Nordland.

Må ha en ny løsning

Dagens vegløsning der adkomsten til  lufthavna på Evenes møter E10 mellom Harstad og Narvik  er trafikkfarlig og tilfredsstiller ikke dagens krav til sikkerhet og området er i dag skiltet ned til 50 km/t.  Krysset er uoversiktlig og ikke egnet til å takle dagens trafikk og den forventede trafikkøkningen rundt Norges nye framskutte kampflybase som er under bygging. Krysset med tilstøtende veger mangler fortau og har ikke gang og sykkelveg til hotellet og næringsområdet på andre siden av E10.

Statsråden fikk møte prosjektets faggruppe som allerede var på befaring for å starte prosjekteringen av utbyggingen.
Statsråden fikk møte prosjektets faggruppe som allerede var på befaring for å starte prosjekteringen av utbyggingen. Foto: Martin Haagensen, Satens vegvesen

– Vi er veldig glad for at vi nå kan komme i gang med denne viktige jobben som betyr mye for alle som ferdes i dette området. Et sikrere kryss med bedre kapasitet er også helt nødvendig for at Evenes kommune skal kunne utvikle sitt næringsområde på motsatt side av E10. At våre fagfolk allerede var å på befaring ute i terrenget da statsråden slapp den store nyheten sender også et tydelig signal om vi nå prioriter dette prosjektet, sier utbyggingsdirektør i nord, Stein Johnny Johansen.

Lyses ut neste år

Planen er å lyse ut anbudskonkurransen før sommerferien 2025. Prosjektet lyses ut som en totalentreprise med forhandlinger. Det vil si at en entreprenør får ansvaret for hele utbyggingen og at entreprenørene som konkurrerer om kontrakten leverer flere tilbud som de får tilbakemeldinger på fra Vegvesenet.  Entreprenøren med best balanse mellom pris og kvalitet vinner oppdraget. Målet er at den fysiske utbyggingen kan starte tidlig i 2026 og at det nye flyplasskrysset står ferdig og kan tas i bruk i 2027

Mediedekning: NRK og Fremover intervjuer statsråd Nygård og ordfører Bartholsen. Ønske om et nytt og sikrere kryss har vært mye omtalt i hele regionen.
Mediedekning: NRK og Fremover intervjuer statsråd Nygård og ordfører Bartholsen. Ønske om et nytt og sikrere kryss har vært mye omtalt i hele regionen. Foto: Martin Haagensen, Statesn vegvesen

Dette skal bygges

  • 1 770 m tofelts hovedveg, dimensjoneringsklasse H1, vegbredde 8,5m og fartsgrense 80 km/t.   
  • Arm av E10 mot flyplassen består av 2 rundkjøringer og en veg på ca. 550 m.
  • Gang og sykkelveg langs hele Flyplassvegen
  • Prosjektet har 2 bruer knyttet til planfri kryssing til flyplassen og krysninger av elver og vernesoner.
Ny E10 legges på bru over adkomsten inn til Harstad/Narvik lufthavn Evenes. Ny vei inn til flyplassen får også gang og sykkelveg for myke trafikanter.
Ny E10 legges på bru over adkomsten inn til Harstad/Narvik lufthavn Evenes. Ny vei inn til flyplassen får også gang og sykkelveg for myke trafikanter. Foto: Illustrasjon, Statens vegvesen

Ny E10 i denne utbyggingen tilrettelegges for 90 km/t slik at fartsgrensen kan heves ved fremtidig utbedring av dagens 80 soner på begge sider av flyplasskrysset.

Prosjektets totalkostnad, altså det Vegvesenet skal levere vegprosjektet for inkludert all planlegging, grunnerverv, alle utbyggingskostnader, mva. m. m. er beregnet til ca 350 – 400 mill i 2024 kr.