Geir Hartz Jørgensen
- Telefon:
- E-post:
E10 mellom Nappstraumen og Å skal sikres mot skred, vind og bølger og eksisterende trasé skal utbedres på utvalgte strekninger.
12.desember 2024 - Planprogrammet for E10 gjennom Flakstad og Moskenes er sendt til politisk behandling og godkjenning i kommunene. Les mer om planprogrammet her: Planer og planprogram for E10 Moskens-Å
Statens vegvesen planlegger utbedring og utvikling av E10 i Lofoten. Målet er å redusere faren for skred, bølger og å forbedre framkommeligheten.
Vegprosjektet E10 Nappstraumen–Å gjennom Flakstad og Moskenes har bakgrunn i konseptvalgutredning (KVU) E10 Fiskebøl–Å, datert 19.08.2015.
I vedtatt Nasjonal transportplan 2025–2036 ligger Nappstraumen–Å i første seksårsperiode. Under kapittel 12.1.8 Korridor Bodø–Narvik–Tromsø–Kirkenes, beskrives at E10 Nappstraumen–Å i Lofoten skal prioriteres for å sikre bedre fremkommelighet i skredutsatte områder.
Formålet med planarbeidet er å legge til rette for skredsikring og økt framkommelighet for de mest kritiske punktene av E10 gjennom Flakstad. I justert planprogram med merknadsbehandling, konsekvensutredning og alternativsvurdering anbefaler Statens vegvesen skredsikringstunnel gjennom Blekktinden og skredsikring av Bøfjellet, Spengerleira og Voland. Planprogrammet anbefaler regulering av samtlige tiltak, som også inkluderer trafikksikkerhetstiltak ved Nappskaret og utbedring av Mørkved og Mølnarodden.
Formålet med planarbeidet er å legge til rette for ombygging av de mest kritiske punktene av E10 gjennom Moskenes. Planprogrammet anbefaler regulering av sammenhengende tiltak for myke trafikanter gjennom Reine fra Sakrisøy bru til Reinehalsen, og Sørvågen fra kryss ved fergeanløp Moskenes og til Å. Bølgesikring ved Toppøya skal også vurderes til regulering.
I vedtatt Nasjonal transportplan for 2025–2036 ligger Nappstraumen – Å i første seksårsperiode. Under kapittel 12.1.8 Korridor Bodø–Narvik–Tromsø–Kirkenes, beskrives at E10 Nappstraumen–Å i Lofoten skal prioriteres for å sikre bedre fremkommelighet i skredutsatte områder.
Prosjektets økonomiske ramme er fastsatt av Samferdselsdepartementet til 1 540 mill. 2023-kr.
Strekningen E10 Nappstraumen – Å er en del av konseptvalgutredningen (KVU) for E10 Fiskebøl–Å. Store deler av strekningen har lav standard og mangler gul midtlinje. Vegen har mange flaskehalser og er utsatt for naturfareelementer som skred, vind og bølger. Strekningen er Nasjonal turistveg, og deler av E10 i Lofoten inngår i Nasjonal sykkelrute.
Strekningen E10 Fiskebøl – Å er i nasjonal transportplan delt i to prosjekter:
Reguleringsplaner E10 Nappstraumen–Å
På bakgrunn av Nasjonal transportplan er det utarbeidet planprogram for kommunene Flakstad og Moskenes som er oversendt til kommunene for behandling og fastsettelse.