Artikkelen er frå 2020, og innhaldet kan vere utdatert.

Snart starter montering av nytt 400 Volt veglysanlegg på E134 Mjøndalen-Langebru.

Slik ser den norsproduserte lysarmaturen ut. (Foto: Kjell Wold)

Hva som er nytt med det? Det har da Statens vegvesen holdt på med i 20 år?

–Joda, men det nye er 400 Volt direkte til lysarmaturene, sier Ottar Bjørnstad i Statens vegvesen.

Ideen kom for flere år siden fra en tidligere seksjonsleder for Elektroseksjonen, Jørn Holtan.

Ide til masteroppgave

Bakgrunnen for ideen var å redusere overharmoniske strømmer i N-leder, redusere spenningsfallet og strømmen i lederne.

Master og lysarmatur monteres nå langs E134 mellom Mjøndalen og Hokksund. (Foto: Kjell Wold)

Det førte til en masteroppgave ved UiT Norges Arktiske Universitet med tittelen «En analyse av bruk av 400 V vegbelysningssystemer» skrevet av André Fygle.

Konklusjonen i masteroppgaven var at det vil være smart av Statens vegvesen å ta i bruk belysningsarmaturer med merkespenning 400 Volt for veg i dagen og i tunnel.

Prøveprosjekt

Det var noen forbehold i konklusjonen, men det var ikke nok til at en ikke ville gå videre med dette og prøve det ut.

Utfordringen var at det ikke var noen kjente leverandører som leverte 400 V drivere for LED- armaturer. 400 Volt drivere til armaturer i veksthus har vært benyttet i flere år.

Ottar Bjørnstad spent på veglys-prøveprosjektet. (Foto:; Kjell Wold)

Belysningsbransjen i Norge ble kontaktet og gjort oppmerksomme på at Statens vegvesen ønsket armaturer med 400 V LED-driver, og at det nå var ønskelig med et prøveprosjekt.

Første langs riksveg i Norge

-Nå har vi mottatt de første lysarmaturer med 400V fra norske leverandører, forteller Ottar Bjørnstad og viser fram en armatur.

Når E134 Mjøndalen-Langebru åpner i juli tar vi dermed i bruk det første belysningsanlegget med 400 V armaturer langs riksveg i Norge.

 

Stolper settes nå opp til nytt prøveprosjekt for vegbelysning. (Foto: Kjell Wold)
Aktuelt for fylke: Viken