Tar vannprøver i Loeselva
Det tas nå vannprøver tre steder i Loeselva i forbindelse med utvidelsen av E134 mellom Mjøndalen og Hokksund
Elva krysser nemlig under E134 på to steder mellom avkjøring Steinberg vest og flyplassen ved Hokksund. Under vegen går elva i betongkulverter.
Når vegen skal bygges bredere må også disse betongløpene under vegen utvides tilsvarende for å sikre god gjennomstrømming i elva.
Kontroll på vannkvalitet
For å holde kontroll på vannkvalitet under anleggsarbeidet tar E134-prosjektet vannprøver tre steder før, under og etter anleggsjobben med kulvertene som skal gjøres nå i høst.
-Vi tar vannprøver oppstrøms og nedstrøm de to kulvertene. Den tredje vannprøven tas mellom de to betongundergangene, forteller byggeleder Aud Solberg i Statens vegvesen.
Ytre miljørådgiver Christine Rinck og kontrollingeniør Eugen Myhr går langs Loeselva for å finne steder som passer for vannprøver.
Teleskopstang
Når de har funnet det, tar de fram en teleskopstang med en liten vannbeholder festet på tuppen. Stanga føres forsiktig ut i vannet omtrent midt i elva og dukker ned for å fylle beholderen.
Det samme gjentas to andre steder. Når vannprøvene er tatt sendes de til uhildet kontroll hos en kvalifisert og godkjent faginstans på vannprøver.
-Eurofins heter firmaet som behandler vannprøvene. De har laboratorium i Moss, men hentemottak i Lier, forteller Christine Rinck i Statens vegvesen.
E134 Mjøndalen-Langebru-prosjektet legger vekt på å ta de nødvendige miljøhensyn under anleggsfasen på om lag halvannet år.