Artikkelen er frå 2019, og innhaldet kan vere utdatert.

Det tas nå vannprøver tre steder i Loeselva i forbindelse med utvidelsen av E134 mellom Mjøndalen og Hokksund

Elva krysser nemlig under E134 på to steder mellom avkjøring Steinberg vest og flyplassen ved Hokksund. Under vegen går elva i betongkulverter.

Når vegen skal bygges bredere må også disse betongløpene under vegen utvides tilsvarende for å sikre god gjennomstrømming i elva.

Vannprøvene tas på tre steder mellom flyplassen og Steinberg vest. (Foto: Kjell Wold)

Kontroll på vannkvalitet

For å holde kontroll på vannkvalitet under anleggsarbeidet tar E134-prosjektet vannprøver tre steder før, under og etter anleggsjobben med kulvertene som skal gjøres nå i høst.

-Vi tar vannprøver oppstrøms og nedstrøm de to kulvertene. Den tredje vannprøven tas mellom de to betongundergangene, forteller byggeleder Aud Solberg i Statens vegvesen.

Ytre miljørådgiver Christine Rinck og kontrollingeniør Eugen Myhr går langs Loeselva for å finne steder som passer for vannprøver.

Vannprøvene leveres til godkjent laboratorium i Moss. (Foto: Kjell Wold)

Teleskopstang

Når de har funnet det, tar de fram en teleskopstang med en liten vannbeholder festet på tuppen. Stanga føres forsiktig ut i vannet omtrent midt i elva og dukker ned for å fylle beholderen.

Det samme gjentas to andre steder. Når vannprøvene er tatt sendes de til uhildet kontroll hos en kvalifisert og godkjent faginstans på vannprøver.

-Eurofins heter firmaet som behandler vannprøvene. De har laboratorium i Moss, men hentemottak i Lier, forteller Christine Rinck i Statens vegvesen. 

E134 Mjøndalen-Langebru-prosjektet legger vekt på å ta de nødvendige miljøhensyn under anleggsfasen på om lag halvannet år.

 

 

 

Eugen Myhr og Christine Rinck i Statens vegvesen har nylig tatt vannprøver i Loeselva. (Foto: Kjell Wold)
Aktuelt for fylke: Agder, Vestfold og Telemark