—
Men først neste år. Åpningen av Dælibekken, som vi startet med i februar, er et viktig skritt for et åpent vassdrag fra Dælivann til Sandvikselva, og for fiskevandring mellom elva og Dælivann. Planen er at hele bekkeløpet åpner i juni 2019.
—
I går kveld sa kommunestyret i Hole ja til reguleringsplanen for E16 Skaret-Høgkastet. Det er en ny milepæl i en planleggingsmaraton til Statens vegvesen med to store samferdselsprosjekter i Hole og Ringerike i Buskerud.
—
Arbeidene med nye E16 krever at vi stenger E16 mellom avkjøringen til Bærumsveien og Vøyenenga fra fredag kveld til mandag morgen. Det blir omkjøring via Bærumsveien (nordgående) og Skuiveien (sørgående). Når vegen åpner igjen mandag, blir det nytt kjøremønster.
—
Cowi og Rambøll vant kontrakten om å prosjektere siste del av strekningen mellom Sandvika og Sollihøgda; E16 Bjørum - Skaret. De skal nå utarbeide byggeplan for strekningen.
—
–Hvordan blir støv- og støyplagene i anleggsperioden og hvor mye blir lokale veger brukt til omkjøring i byggefasen? Folk var klart mest opptatt av miljøulemper i byggefasen på det åpne møtet om E16 Skaret-Høgkastet på Hole herredshus i Vik mandag kveld.
—
Bjørnegårdtunnelen er sprengt ferdig inn mot Kjørbotunnelen, og vi arbeider med å koble denne til eksisterende tunnel. Derfor er Kjørbotunnelens sørgående løp (retning E18 Oslo og Drammen) stengt. Det er toveis trafikk i det nordgående løpet (retning Hønefoss) .Det vil være begrenset kapasitet gjennom Kjørbotunnelen frem til åpning av ny E16 høsten 2019.
—
Bruene over Bærumsveien er ferdige og den 19 september åpnet Bærumsveien igjen for normal trafikk, så nå er turen kommet til Lommedalskrysset, som stenger for ombygging 21. september.
—
På grunn av anleggsarbeider tett inntil Sandvikselva vil deler av området langs elva ikke være tilgjengelig for besøkende i fiskesesongen. Dette gjelder områdene ved Agnes bruer.