Første last med tunnelvegger vel i havn
På Tollbodkaia i Drammen kan du nå møte veggen. Første last med veggelementer i betong til E16 Bjørum-Skaret er nettopp losset.
Dette er første av flere båtlaster fra Ølen betong på Vestlandet med veggelementer til de to vegtunnelene på Bjørum-Skaret som er under bygging.
8,4 km veg - 4,2 km tunnel
Statens vegvesen og Skanska bygger 8,4 kilometer ny fire felts veg mellom Sandvika og Sollihøgda på delstrekningen Bjørum-Skaret i Bærum og Hole kommune.
Prosjektet som etter planen åpner sommeren 2025 har to store to-løps tunneler, Sollihøgdtunnelen på 3,4 kilometer og Bukkesteinshøgdtunnelen på 800 meter. Det utgjør akkurat halvparten (4,2 km) av prosjektets totale lengde på 8,4 kilometer ny motorveg.
Nesten 3200
For å kle de tunnelene med solide betongvegger trengs ikke mindre enn 3195 stykker. Flere hundre av disse har nå «landet» på Tollbodkaia på Strømsø i Drammen. Derfra skal de fraktes etter tur, fem pr. last, med Ølen sine spesialbiler opp til Bukkesteinshøgdtunnelen som er først ute med innkledning.
Dette arbeidet og transporten fra Drammen til prosjektet starter en gang etter påske og vil pågå utover våren og sommeren i første omgang. Innkledningen av Sollihøgdtunnelen starter først en gang neste år.