Artikkelen er frå 2006, og innhaldet kan vere utdatert.

Statens vegvesen har brukt 25.000 kalk- og sementpeler i arbeidet med å sikre Økrikrysset i E16-prosjektet på strekningen Wøyen - Bjørum. Pelene skal i hovedsak stabilisere kvikkleiren i grunnen og hindre utrasing av skråningene.

- Etter det vi kjenner til er det aldri brukt så mange kalk – og sementpeler i et prosjekt her i landet, sier Knut Gløersen, prosjektleder for utbyggingen av ny E16. Dersom pelene settes etter hverandre dekker de en strekning på 218 000 meter. Det tilsvarer strekningen Oslo - Hemsedal.

Pelene som inneholder kalk og sement bores ca. 10 meter ned i bakken og blandes med massene i grunnen. I tillegg til å stabilisere kvikkleiren og hindre utrasing skal pelene øke bæreevnen under bygging og hindre ujevn setning etter åpning av veien. Kalken og sementen som benyttes i pelene utgjør nesten 7000 tonn.

Arbeid med tunneler og toplanskryss på ny E16
Toplankrysset på Økri og sprengning av to tunneler, samt kalkstabiliseringen av Økrikrysset er viktige milepæler for andre fase av delstrekningen Wøyen -Bjørum.
-  I mars/april starter vi sprengningen av begge tunnelene, som skal bli henholdsvis i 1,1 og 1,4 km sier Gløersen. Sprengningen av begge tunnelene vil være ferdig i januar 2007.

Aktuelt for fylke: Viken