Påkledningen av Sollihøgdtunnelen kan starte
I dag går de første lastene med tunnelvegger fra Drammen havn til Sollihøgda. Påkledningen av den 3,4 km lange E16-tunnelen kan starte.
![betongvegger på bil fra Drammen til Sollihlgda](/globalassets/vegprosjekter/utbygging/e16barum/bilder/veggkjor.jpg?width=936&height=520&mode=crop)
I månedsskiftet november/desember 2023 kom første båtlast med betongvegger fra Sveio på Vestlandet til Tollbukaia i Drammen med 605 stykk betongvegger. Det er om lag ¼ av de rundt 2600 betongveggene som skal kle de to tunnelløpene i Sollihøgdtunnelen på E16 Bjørum-Skaret i Hole og Bærum.
![fire-fem betongvegger pr last, tre tonn pr stykk](/globalassets/vegprosjekter/utbygging/e16barum/bilder/veggkjorsnart.jpg?width=768&mode=crop)
2600 vegger av 3195
Nye båtlaster med betongvegger ventes utover våren og sommeren. 2600 betongvegger i alt gir 520 turer fra Drammen til Sollihøgda. Spesiallastebilene fra Ølen frakter fire-fem betongvegger pr tur.
![betongvegger heises på plass i tunnelen](/globalassets/vegprosjekter/utbygging/e16barum/bilder/veggstrom3.jpg?width=936&height=520&mode=crop)
Betongveggene veier tre tonn stykket. Totalt går det med 3195 veggelementer til å kle de to toløpstunnelen på ny E16. Entreprenøren Skanska starter innkledningen av Sollihøgdtuinnelen i denne uka.
![elektrisk drvet innkledning av vegtunnel med betongvegger på E16 Bjørum-Skaret](/globalassets/vegprosjekter/utbygging/e16barum/bilder/veggstrom4.jpg?width=936&height=520&mode=crop)