Statens vegvesen anbefaler: Ny E16-trasé mellom Kjørbo og Wøyen
Statens vegvesen har i samarbeid med Bærum kommune utarbeidet forslag til ny kommunedelplan med tilhørende konsekvensutredning for E16 mellom Kjørbo og Wøyen. Planen ble lagt ut til offentlig høring fra 13. november 2007 til 8. januar 2008.
Statens vegvesen har i samarbeid med Bærum kommune utarbeidet forslag til ny kommunedelplan med tilhørende konsekvensutredning for E16 mellom Kjørbo og Wøyen. Planen ble lagt ut til offentlig høring fra 13. november 2007 til 8. januar 2008.
I planen for ny E16 foreslås det at dagens motorveg mellom Wøyen og Bærumsveien utvides fra to til fire felt. Fra Bærumsveien og videre sørover føres E16 i tunnel fram til eksisterende E16 ved nordre ende av Kjørbotunnelen.
Dagens E16 over Hamang og videre opp mot Bærumsveien er en av Norges mest trafikkerte tofelts veger med en trafikkmengde på godt over 30.000 biler pr døgn. E16 påfører Hamangområdet store miljøbelastninger i form av støy og er en kraftig barriere i byområdet.
Det er i løpet av 2004-2005 blitt gjennomført en omfattende silingsfase der mange alternative løsninger for ny E16 i Sandvika ble vurdert. Etter silingsfasen er det bare et alternativ igjen.
Positive konsekvenser for Sandvika
Ny E16 i tunnel fra nordenden av Kjørbotunnelen til Bærumsveien vil gi positive konsekvenser for mange innbyggere i Sandvika, for Sandvika som by og for trafikantene som benytter E16.
- Trafikantene på E16 får en veg som er mer trafikksikker og med bedre framkommelighet.
- Mange boliger på Hamang får mindre støy.
- Bedre tilrettelegging for kollektivtransporten.
- Dagens E16-barriere over Hamangsletta forsvinner og Hamang kan utvikles bymessig.
- Området fra nordenden av Kjørbotunnelen til Franzefoss vil få mulighet for en radikal byplanmessig forbedring.
-
Det oppnås betydelige forbedringer langs Sandvikselva
- Elvebredden på Hamang frigjøres.
- Tre bruer over Sandvikselva kan fjernes, en ved Birkheim, en ved Franzefoss og
en like nord for Bærumsveien. - Gamle E16 bygges ned fra i dag å være en viktig Europaveg til å bli en lenge savnet lokal samleveg som kan binde lokalområdene sammen.
E16 løsningen er tilpasset slik at den senere kan kobles til en eventuell ny E18 i tunnel under Sandvika.
Kostnaden er anslått til 1140 mill kr (2006 kr).Bygging kan tidligst starte 2011- 2012 under forutsetning av at Oslopakke 3 blir vedtatt.
Åpent møte
Forslaget til kommunedelplan ligger ute til offentlig ettersyn fra 13. november 2007 og med frist for merknader 8. januar 2008. Det vil bli holdt et åpent informasjonsmøte for interesserte i kommunegården i Sandvika torsdag 6. desember, det vil bli annonsert.