Artikkelen er frå 2006, og innhaldet kan vere utdatert.

Miljøutfordringene for prosjektet er blant annet å opprettholde en tilfredsstillende vannkvalitet i Isielva og Sandvikselva. Elvene er både gyte- og oppvekstområde for laks og sjøørret, og en del av en rekreasjonsmessig ressurs for beboere i området.

Statens vegvesen har i planleggingen av utbyggingen av E16 hatt fokus på det ytre miljøet. Det er utarbeidet to miljøoppfølgingsprogram, ett for E-16 Wøyen-Bjørum og ett for massedeponi Lorangmyr.

Bioforsk er engasjert av Statens vegvesen for å analysere vannprøver fra Isielva. Prøvene taes fortløpende ved sju stasjoner langs elva. Bioforsk skal også lage en fagrapport som omhandler utslipp i anleggs - og driftsfasen.

Dersom det forekommer forurensing i vannet kan det kobles direkte over på det kommunale avløpsnettet og derfra vil det gå til VEAS, et kommunalt rensenalegg. Statens vegvesen er ansvarlig for å følge opp Isielva med hensyn til forurensning.

Vann og tunnelarbeid
I forbindelse med bygging av Berghoff - og Brennetunnelen må boreriggen tilføres vann for å fjerne partikler, og kjøle borene. Det er vanlig at grunnvann lekker inn i tunnelene. Statens vegvesen har derfor etablert et renseanlegg som renser vannet før det slippes ut i elva. Entreprenøren er ansvarlig for å følge opp renseanlegget. Aquateam A/S har hatt ansvaret for å utarbeide en miljørisikoanalyse for utslipp av driftsvann til Isielva.

Framtidig drift av tunnelene
Når tunnelene står ferdig, vil såpevann fra vasking av tunnelene samles opp og ledes gjennom et sedimentasjonsanlegg som fjerner partikler fra vannet før det ledes ut i elva.

Aktuelt for fylke: Viken