Et spennende ideseminar om E16 Nymoen-Eggemoen
Tirsdag 17. og onsdag 18. november var vel 50 personer fra Ringerike kommune, lokalt næringsliv, grunneiere, lokale organisasjoner, vegvesenet og andre offentlige etater samlet til ideseminar om ny E16 mellom Nymoen og Eggemoen. Planleggingsleder Bjørn Nyquist omtaler seminaret som mer spennende enn han hadde forventet.
Ideseminaret hadde to hovedmålmål. For det første skulle en på seminaret avklare interesser og behov til ny E16 mellom Nymoen og Eggemoen. For det andre skulle en få frem forslag til traséer og kryssplasseringer gjennom en gjensidig menings- og kunnskapsutveksling. Dette skal bidra til at Statens vegvesen kan gi klare anbefalinger og at Ringerike kommune kan fatte beslutninger.
Felles bakgrunnsinformasjon
Det meste av ideseminaret bestod av gruppearbeid hvor de ulike gruppene jobbet med oppgaver knyttet opp mot seminarets mål. Men før gruppearbeidene startet, var det viktig å gi deltakerne bakgrunnsinformasjon om området. Dette ble gjort gjennom innledninger av representanter for Statens vegvesen, Ringerike kommune, Cyberforsvaret, Ola Tronrud AS og grunneier Oddvar Røysi.
I de ulike innledningsforedragene ble det gjort rede for planstatus i området, E16 Nymoen-Eggemoen sin betydning i lokal, regional og nasjonalt perspektiv og ulike faktorer en bør ta hensyn til i planleggingen av ny veg.
Videre fremdrift
Det meste av ideseminaret bestod av gruppearbeid hvor gruppene blant annet kom frem til forslag til traséer for ny E16 mellom Nymoen og Eggemoen. På seminaret ble også flere ønsker og behov fremhevet:
- Tiltak for gående og syklende og da gjerne en sammenhengende gang- og sykkelveg mellom Jevnaker og Hønefoss.
- Avlaste Hønefoss for gjennomgangstrafikk.
- Legge til rette for vekst.
Statens vegvesen vil i tiden frem til jul lage en rapport fra seminaret og oppsummere alternativene som ble lansert. Denne rapporten vil bli en del av planprogrammet. Planprogrammet, som blant annet skal omtale prosjektets formål, former for medvirkning og gjennomgang av alternativer, er planlagt vedtatt i løpet av sommeren 2016. Statens vegvesen ser videre for seg at en konsekvensutredning og kommunedelplan kan vedtas høsten 2017 og at en reguleringsplan kan vedtas i løpet av 2019.