Anleggsveg skjermer E16-trafikken i Valdres
En 850 meter lang anleggsveg fra Bagnskleivtunnelen til Kjerringsvingen i Valdres vil spare E16 for transport av 40.000 lastebillass de neste 13 månedene
-Det sikrer god framdrift i prosjektet, bedre framkommelighet for E16 trafikken, og bidrar til god trafikksikkerhet forbi anleggsområdet, sier byggeleder Lage Bakken i Statens vegvesen, E16 Bagn Bjørgo
Snorklipping
Mandag ble anleggsvegen fra Klosbøle til Kjerringsvingen åpnet med anleggsarbeider Edgar Thon fra Brødrene Dokken som snorklipper og ordfører Kåre Helland (Sør-Aurdal) og varaordfører Tone Meisdalen (Nord-Aurdal) som snorholdere.
-Det er strenge restriksjoner for anleggstrafikk på det vanlige vegnettet. Anleggsvegen gjør at vi kan frakte tunnelstein mer effektivt med bedre sikkerhet til Kjerringsvingen, sier Bakken.
Uten anleggsvegen måtte steinen lastes om fra store dumpere til mindre lastebiler. Nå kan dumperne frakte inn til 35 tonn sprengmasse direkte til Kjerringsvingen. Samtidig gjør anleggsvegen at E16 trafikken slipper transport av stein inn og ut på europavegen.
30-sone og fartsdumper
-Vi vil spare mellom 6.000 og 10.000 turer når vi kan bruke dumpere i stedet for lastebiler, sier prosjektleder Bjarte Næss i Skanska.
Arbeidet med den 4,3 kilometer lange tunnelen mellom Klosbøle og Bagn er godt i gang. Tunneldriverne fyrer av to salver i døgnet, borer og sikrer seg meter for meter i retning Bagn. Mandag 5. desember hadde de kommet 370 meter inn i fjellet.
Fartsgrensa på strekningen Klosbøle Kjerringsvingen er 50 kilometer i timen. I anleggskrysset der anleggsvegen krysser E16 er farten skiltet ned til 30. For å hjelpe bilistene til å holde fartsgrensa er det bygd to fartsdumper.
Anleggsvegen blir en del av ny E16 når den har gjort jobben.