—
Det er mandag 10.september kl.10.00 innkalt til meklingsmøte hos Fylkesmannen i Oslo og Akershus. Målet er å komme til enighet om plassering av ny E18 gjennom Ski kommune og aktuelle tiltak for å sikre jordvernet.
—
Arbeidet med å flytte bomstasjonene på E18 og E6 er igang. De gamle anleggene rives og nye helautomatiske portaler skal bygges cirka 200 meter fra dagens stasjoner. Fartsgrensen settes ned mens ombyggingen pågår.
—
Formannskapet i Ås kommune sa onsdag kveld ja til Statens vegvesens plan for ny E18, og dermed kan saken gå videre til kommunestyret for endelig vedtak. Neste utfordring for E18-prosjektet er fylkesmannens innsigelser om jordvern i nabokommunen Ski.
—
Ås kommune vil ta E18-planene opp til ny politisk behandling i formannskapet 29.august, og med et positivt vedtak her vil kommunestyret få saken på bordet 12.september. Dette er avgjørende for fremdriften i E18-utbyggingen.
—
Debatten har vært frisk etter E18-vedtaket som lokalpolitikerne i Ås fattet rett før sommerferien. I et brev til kommunen ber nå Fylkesordfører i Østfold, Ole Haabeth, om ny politisk behandling. Han skriver på vegne av ordførerne i E18s vertskommuner på strekningen Ørje-Vinterbro.
—
- Vi skal sørge for at det fortsatt er like mye dyrket mark i Follo etter utbyggingen av ny E18, sier prosjektleder Bettina Sandvin. Derfor skal 350 dekar gjenvinnes i Ås og Ski i Akershus. Omtrent 50 fotballbaner.
—
NCC Construction har inngått kontrakt med Statens vegvesen om bygging av ny E18 i Østfold, etter et bud på 386,9 millioner kroner. Dette er den største enkeltkontrakten på prosjektet E18 Ørje-Vinterbro.
—
NCC Construction får tilbud om å bygge ny E18 på strekningen Homstvedt-Melleby, etter et bud på 386,9 millioner kroner. Dette er den største kontrakten på ny E18 i Østfold.