Artikkelen er frå 2012, og innhaldet kan vere utdatert.

Hvis ny E18 gjennom Hobøl og Ørje skal kunne bygges som planlagt krever dette økte statlige bevilgninger. Det ble klart når Statens vegvesen onsdag 29.februar la frem sitt forslag til ny Nasjonal transportplan (NTP).

- Hvis vi skal holde fremdriften i utbyggingen av E18 må de statlige bevilgningene økes med 45 prosent, sier Bettina Sandvin, prosjektleder for E18 Ørje-Vinterbro. 

Da Nasjonal transportplan (NTP) for 2014-2023 ble lagt frem, ble det klart at dagens ramme på 36 milliarder kroner må økes betydelig dersom det skal være rom for nysatsing innen samferdsel de kommende årene. Hvis rammene holdes på dagens nivå, vil videre E18-utbygging stoppes på ubestemt tid.

Drift og vedlikehold

- Hvis dagens ramme for NTP opprettholdes er det i første rekke rom for drift og vedlikehold, sier Bettina Sandvin. 

I NTP for 2014-2023 er det foreslått å fullføre utbyggingen av E18 på strekningen Momarken-Melleby. Tidligere er det også anbefalt å sette av 300 millioner kroner til oppstart av E18 gjenom Hobøl kommune, fra Knapstad til Akershus grense. 

For å fullføre E18 i Hobøl er det imidlertid behov for ytterligere en milliard kroner. Før Stortinget eventuelt kan bevilge disse pengene, må prosjektet først komme inn i NTP for perioden 2014-2023. Fremdriften er derfor uviss.

Bom stopp

Strekningen E18 Riksgrensen - Ørje gjennom Marker kommune, er planlagt med bompengefinansiering, til en anslått kostnad på 500 millioner kroner. Men også dette prosjektet må tas inn i NTP før Stortinget kan gi klarsignal for bygging. Arbeidet på denne strekningen vil dermed stoppe opp med mindre rammene for NTP økes. 

I NTP skisserer Statens vegvesen hva som er mulig, utifra hvor mye politikerne velger å investere. Det presenteres derfor forslag til prioriterte prosjekt utifra om bevilgningene holdes på dagens nivå, eller om de økes med 20 eller 45 prosent. Det endelige vedtaket fattes i Stortinget.

Hva kan bygges når?

* Ny E18 på strekningen Momarken - Melleby vil uansett kunne fullføres som planlagt i 2014.

* Uten en økning av rammen stanses E18-planene i Hobøl og Marker (Ørje) på ubestemt tid.

* Med en økning på 20 prosent vil arbeidene i Hobøl og Marker (Ørje) kunne starte i perioden 2018 - 2023.

* Med en økning på 45 prosent vil man som planlagt kunne begynne i Hobøl og Marker (Ørje) i 2013 .

* Med en økning på 45 prosent vil bygging av E18 gjennom Akershus (Ås og Ski) kunne starte i perioden 2018-2023.

 

Lenke til artikkel i Smaalenenes avis nedenfor:

Kalddusj for E18

 

Hvis bygging av ny E18 gjennom Hobøl skal skje som planlagt må de statlige rammene økes med 45 prosent. Foto: Rambøll
Aktuelt for fylke: Viken