Artikkelen er fra 2016, og innholdet kan være utdatert.

Oppgraderingen til firefelts motorveg mellom Vinterbro og Retvet stod i fare for å gjøre vegen for brei for Leonardo da Vincis bru i Ås kommune. Men Vegdirektoratet har godkjent prosjektledelsens søknad om at vegen under brua tillates bygget med smalere ytre skulder.

Brua, som er basert på det italienske universalgeniets skisser fra 1502, ble oppført 2001 etter initiativ av kunstner Vebjørn Sand. Brua er en internasjonalt anerkjent konstruksjon, og anses som et viktig landemerke i nærområdet. 

På grunn av dens unike arkitektoniske verdi har prosjektledelsen i Statens vegvesen vært opptatt av å finne en løsning for å beholde brua, selv om den egentlig er for kort til å spenne en firefelts motorveg av høyeste standard. Løsningen blir å innskrenke vegens ytre skulder fra 3 til 1,5 meter der den passerer under brua.

Bru og sikkerhet ivaretatt

«Alle vet hvor da Vinci-brua står, og vi ønsket nødigst å rokke ved dette spesielle og identitetsskapende landemerket,» sier Elin Bustnes Amundsen, prosjektleder for utbyggingen av E18 Ørje-Vinterbro.
Under planleggingen av nye E18 gjennom Ås kommune ble brua vurdert både revet og flyttet. Nå får det arkitektoniske kunstverket forbli stående over europavegen, til skue for trafikanter langs hovedfartsåren mellom Oslo og Stockholm.
«Statens vegvesen er glade for å ha kommet til en løsning der både bru og trafikksikkerhet er ivaretatt», avslutter Amundsen.

Fakta: Leonardo Da Vincis bro

Fakta: E18 Ørje – Vinterbro

Brua er totalt 108 m lang med et bruspenn på 40 m.
Den ble konstruert etter et fruktbart samarbeid mellom Statens vegvesen, Vebjørn Sand og arkitekt Knut Selberg. Brua ble i utgangspunktet vurdert til en levetid på 40 år.
Slitasje og råteskader på treverket har ført til at den nå har et beskyttende dekke på rekkverket.

I 2001 var brua det mest omtalte norske byggverket
internasjonalt, og ble bla omtalt i to ganger i New York Times. CNN hadde et kort innslag fra dronning Sonjas åpning av brua og Wired Magazine kalte i 2005 Da Vinci broen en av de fem flotteste broene på jorden.

Prosjektet går ut på å bygge ny motorveg mellom Riksgrensen og Vinterbro. Fra Riksgrensen til Momarken blir det tofelts motorveg med forbikjøringsfelter; fra Momarken til Vinterbro firefelts motorveg med midtdeler.

Prosjektets hovedmål er:
1) Økt trafikksikkerhet, spesielt en nedgang i de mange alvorlige møteulykkene på strekningen
2) Økt fremkommelighet gjennom økt kapasitet. 
3) Miljøgevinst ved at tung- og gjennomfartstrafikken ledes utenom byer og tettsteder. 

Aktuelt for fylke(r): Viken