Artikkelen er frå 2013, og innhaldet kan vere utdatert.

NCC Construction AS leverte et bud på 836,7 millioner kroner i konkurransen om å bygge E18 Knapstad-Retvet. Den seks kilometer lange strekningen går gjennom Hobøl kommune i Østfold, og krysser fylkesgrensen til Akershus.

Ved fristens utløp hadde fire entreprenører levert inn bud, som varierte fra 836.7 til 984,8 millioner kroner. Strekningen er en del av prosjektet E18 Ørje-Vinterbro, med seks kilometer firefelts motorveg og ti ulike betongkonstruksjoner – både bruer og faunapassasjer.

- Dette er den største kontrakten for E18-prosjektet, og trolig den største vegkontrakten i Østfold noensinne, sier byggeleder Kaja Svenneby i Statens vegvesen.

Skal kontrollere tilbudene

Tilbudene som har kommet inn skal nå kontrolleres. Statens vegvesen regner med å skrive kontrakt med en foretrukket entreprenør i desember, slik at anleggsarbeidet kan starte på nyåret. Byggingen av E18 Knapstad-Retvet skal etter planen være ferdig høsten 2016.

- Dette bidrar til å sluttføre den såkalte Østfoldpakka, noe som vil gi bedre trafikksikkerhet og fremkommelighet for alle vegfarende, sier byggeleder Kaja Svenneby.

Kan bli ny Østfold-jobb for NCC

NCC bygger allerede ny E18 på strekningen Melleby-Homstvet for Statens vegvesen, et prosjekt som skal ferdigstilles til 1.juli 2014. Det er derfor behov for nye mannskaper og maskiner dersom entreprenøren skulle få et nytt byggeoppdrag i Østfold.

- Vi ligger foreløpig best an, og er fornøyd med det. Vi ser noen utfordringer med dårlige grunnforhold og kvaliteten på steinmassene, men oppdraget er kurant, sier kalkulatør Åge Abrahamsen i NCC, som var tilstede under tilbudsåpningen.

To nye kryss

Ny E18 på strekningen Krosby-Knapstad stod klar senhøsten 2010, og nå skal byggingen av firefeltsvegen fortsette videre vestover i retning Vinterbro.

Ved Knapstad skal det bygges et nytt ruterkryss, med avkjøring til Spydeberg via fylkesveg 128. Ved Elvestad blir det også nytt kryss med avkjøring til fylkesvei 120 – for trafikk i retning Moss og Lillestrøm. Begge steder blir det egen parkering for busspendlere, såkalt "park and ride".

Dårlig grunn og mye pæling

Det blir størst aktivitet nord for knutepunktet Elvestad, der Statens Vegvesens prosjektkontor og entreprenørens anleggsrigg skal etableres. Ny E18 skal gå i bro over Hobølelva samme sted, og mer enn tre kilometer med stålpæler skal bores ned.

Leirvannet som da kommer opp, kan ikke slippes ut i elva, men må renses spesielt. Dette er ledd i en avtale med Fylkesmannen i Østfold, som opprinnelig hadde innsigelser mot byggingen.

- Det blir et spennende prosjekt der vi må ta særlige miljøhensyn, for ny E18 skal krysse et vernet vassdrag, sier Svenneby.

I tillegg skal det sprenges ut over 700.000 kubikkmeter med fjell i åsen på to sider av elva, noe som tilsvarer rundt 25.000 lastebillass. Dette krever etablering av en rekke deponier, der det stilles strenge miljøkrav, for å hindre avrenning til vassdraget.

 

De som leverte tilbud:

1. NCC Construction AS:  836,7 mill.kr.

2. Skanska                       870,6 mill.kr.

3. Isachsen entreprenør     921,8 mill.kr

4. TT Anlegg:                   984,8 mill.kr.

 

Fakta om anleggsarbeidet:

  • Sprenging/masseflytting av berg: 735 000 kubikkmeter
  • Masseflytting av jord: 815 000 kubikkmeter
  • Bruer og andre betongkonstruksjoner: 10 stk
  • Betong: 28 000 kubikkmeter
  • Asfalt: 80 000 tonn
  • Borede og utstøpte stålrørspeler: 3 100 meter
  • Stålkjernepeler: 1 600 meter
  • Lett/superlett fylling: 70 000 kubikkmeter

For ytterligere informasjon, kontakt byggeleder Kaja Svenneby i Statens vegvesen på tlf. 416 03 605

 

FULLT HUS: Det var godt oppmøte under tilbudsåpningen, der Statens vegvesens ansatte åpnet tilbudene, med representanter for entreprenørene som publikum. Foto: Georg Ståle Brødholt
Aktuelt for fylke: Viken